Autonieuws
Lamborghini Aventador eist de troon
27 februari 2011 - Met de Diablo als overgrootvader, de Murciélago als leermeester was te verwachten dat de nieuwe Lamborghini een geboren virtuoos zou worden. Dat is de Aventador dan ook. Na een ellenlange reeks van speculaties, teasers en lekken en heeft Lamborghini hem officieel gepresenteerd.
2011 lijkt hét jaar van de supercars te worden. Tussen het groene nieuws door is het een komen van fonkelnieuwe supersportwagens. In zekere zin zijn deze ook milieuvriendelijk(er), want ze bieden een efficiëntere verbranding. Dat daardoor ook de vermogensafgifte is gestegen is natuurlijk meer dan mooi meegenomen. De sportwagen waar we het hier over hebben bijvoorbeeld – voor wie graag met een schoon geweten wil overgaan tot aanschaf – verbruikt per honderd kilometer 17,9 liter. Dat is 19% zuiniger dan zijn voorganger, de Murciélago. De gemiddelde CO2-uitstoot ligt op 398 g/km, een reductie van bijna honderd gram per kilometer.
Zware rivaliteit
Nu we dat gehad hebben kunnen we overgaan op de meer belangrijke zaken rond de gloednieuwe Lamborghini Aventador. Het is daarbij moeilijk de concurrentie over te slaan, want met zoveel nieuw voorgestelde supersportwagens is de rivaliteit op dit niveau zelden zo moordend geweest. Met de FF en nog versgebakken 458 Italia en 599 GTO van Ferrari, een net geslagen Britse ridder in de vorm van de McLaren MP4-12C en een geboren Italiaanse hengst genaamd Pagani Huayra is het een ware natte droom voor de gefortuneerde sportwagenadept. Wie niets op heeft met een raspaard uit de standaard supercarlanden kan altijd nog opteren voor de Gumpert Tornante of Koenigsegg Agera R. Ook die bevatten nog geen gebruiksporen.
Avantador LP700-4
En dan is er de Aventador. In welke mate is de Lamborghini opgewassen tegen het orkaangeweld van zijn collegae? Dat de nieuw ontwikkelde V12 een vermogen van 700 pk genereert was al bevestigd en ook het koppel is met 690 Nm rijkelijk. Wat dit doet met de Aventador? Nou, de concurrentie het nakijken geven. In 2,9 seconden katapulteert de Lambo naar de 100 km/h en de geheid gigantische versnellling kan helemaal doorgaan tot liefst 350 km/h.
Innovatieve technieken
De indrukwekkende cijfers waarvan zelfs de Bugatti Veyron het warm krijgt heeft de Aventador te danken aan een nog grondigere aanpak. Allereerst bevat de nieuwe Lamborghini nog meer koolstofvezel delen dan voorheen. Dit drukte het leeggewicht naar 1.575 kg, negentig minder dan zijn voorganger. Wat ook bijdraagt is de cockpitconstructie die extreem stijf is, net als het chassis, en dat zorgt weer voor betere rijprestaties. De ophanging is zelfs compleet nieuw. Lamborghini liet zich hiervoor inspireren door het pushrod-principe uit de Formule 1. Vervolgens is er nog de verbeterde vierwielaandrijving dat gebruikmaakt van een elektronisch gestuurde Haldex-koppeling en een gerobotiseerde versnellingsbak die in 50 milliseconden van verzet kan wisselen. In totaal kent de ISR-bak (Independent Shifting Rods) zeven versnellingen.
Drive Select Mode
Ook beschikt de Aventador LP700-4 over het geheten Drive Select Mode System. Het systeem, dat overigens steeds meer gemeengoed begint te worden, maakt het mogelijk verschillende rijkarakteristieken in te stellen waarbij motor, versnellingsbak, stuurdirectheid, het aanwezige differentieel en het dynamische karakter optimaal worden afgestemd op de gekozen setting. De stand "Strada" is bedoeld voor dagelijks gebruik, vervolgens zijn er de circuitmodi "Sport" en "Corsa".
Reventón
Tot slot het nieuwe koetswerk van de Aventador. In feite is het een doorontwikkeling op dat van de Murciélago en voorzien van de stealth-kenmerken van de Reventón. De Aventador heeft een lengte van 4,78 meter, is 2,03 meter breed en slechts 1,14 meter hoog en staat op 19 inch wielen vóór en 20 inch achter. De wielbasis heeft een lengte van 2,70 meter wat de interieurruimte ten goede zou moeten komen.
Custom made programma
´Een Lamborghini is niet alleen een fantastisch vervoersmiddel, maar ook een persoonlijk accessoire´, dat is waarschijnlijk de filosofie achter het uitgebreide custom made programma van de Aventador. Het standaard palet aan exterieuren telt dertien tinten waaronder een drietal matte. Vervolgens zijn er de two-tone interieurcombinaties Sportivo en Elegante welke eventueel weer af te werken zijn met eigen gekozen stiksels. Qua uitrusting beschikt de Aventador zoal over een 7 inch TFT-display, een audioinstallatie met USB-/iPod-/Bluetooth-aansluiting, automatische airco en elektrische en verwarmbare sportstoelen.
Prijs
De Lamborghini Aventador mag dan zijn debuut beleven op de Autosalon van Genève, verwacht hem echter niet eerder dan in de tweede helft van dit jaar op de weg te zien. Een prijs is ook al afgegeven. Voor € 255.000,- exclusief is hij de uwe. Het exacte prijskaartje volgt nog.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com