Autonieuws
Renaissancemodel De Tomaso heet Deauville
1 maart 2011 - Aanvankelijk heette hij SLC, daarna werd het SLS van Sport Luxury Sedan. Bij beide namen kon het terugkerende De Tomaso rekenen op een belletje uit Stuttgart. Mercedes-Benz zou hier namelijk zeker niet mee instemmen. Nu, tegelijk met alle details, is de definitieve naam bekendgemaakt. Hij heet Deauville, vernoemd naar een vroeger luxemodel van De Tomaso.
De historie van De Tomaso is op zijn minst opzienbarend te noemen met vele hoogte- en dieptepunten. Uiteindelijk wierf het vooral faam met sportauto’s als de Mangusta en natuurlijk de legendarische Pantera. Maar De Tomaso bouwde ook luxe limousines, onder andere de Deauville (1970 - 1985) en daar is de nieuwe De Tomaso van het terugkerende Italiaanse merk naar vernoemd.
Ambitieuze verkoopverwachting
De gekozen naam is zeker geen verkeerde daar het origineel, net als het renaissancemodel, het moest hebben van luxe en een hoog comfortgehalte. Zelfs koningshuizen lieten zich in de vroegere Deauville vervoeren. Of de nieuweling tevens zo’n prestigieus leven tegemoet gaat moet nog blijken. Nog dit jaar moeten de eerste exemplaren van de band rollen in de ex-fabriek van Pinifarina in Grugliasco, gelegen in de Italiaanse provincie Turijn. In totaal verwacht De Tomaso 3.000 exemplaren van de Deauville aan de man te brengen. Een ambitieus aantal voor een ‘beginnend’ automerk en een model waar zeker een stevig prijskaartje aan zal komen te hangen.
Limousine en coupé in de maak
Alsof het zojuist genoemde aantal nog niet streberig genoeg was wil men ook nog eens eenzelfde hoeveelheid aan limousine’s in 2012 (op basis van de Deauville?) en 2.000 coupé’s verkopen. Bij die laatste gaat het zelfs om een fonkelnieuwe Pantera. Eind 2011 staat ´ie geboren te worden.
Weelderig Interieur
Maar voordat we serieus in die goed bedoelde marktdoelstellingen gaan geloven werpen we eerst een blik op de nieuwe De Tomaso Deauville. Wat is het nu eigenlijk voor een auto? Volgens de fabrikant is het een kruising tussen een vierdeurs sedan en een riante crossover. Een behoorlijke binnenruimte is gegarandeerd, evenals een luxe ambiance door veel leder en andere topklasse materialen. De carrosserie heeft ook als voordeel een grote bagageruimte te omvatten, te weten 700 liter.
Mitsubishi
Wat betreft design is de Deauville eerlijk gezegd niet bijster origineel, en de luxe straalt er nu bepaald ook niet meteen van af. Wellicht dat dit komt doordat het model best veel wegheeft van een opgeblazen Mitsubishi Lancer Sportback die overigens al weer stamt uit 2008. Maar goed, oordeel zelf.
Onder de kap maakt De Tomaso’s crossover wel indruk. Er is keus uit verschillende aandrijflijnen: twee zespitters waarvan de benzine 300 pk levert en de diesel 250 pk. In een later stadium komt daar nog een 550 pk sterke V8 bij. Vierwielaandrijving is standaard.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com