Autonieuws
12 maart 2011 - De eerste exemplaren van de BMW 6-serie Cabrio hebben inmiddels de showroom verlaten. Nu is de beurt aan de Coupé. Dit is 'm, een langgestrekte coupé met meer vriendelijke lijnen dan zijn voorganger.
BMW is toe aan de derde generatie van de 6-serie Coupé. De oorspronkelijke 6-serie kwam in 1976 op de markt als opvolger van de E9 Coupé (CS, CSi, CSL) en het model werd na dertien jaar in 1989 uit productie genomen. De 6-serie stierf daarmee een stille dood en werd pas in 2003 weer tot leven gewekt. Onder de veelbesproken visie van Chris Bangle zag de nieuwe 6-serie het levenslicht en voor het eerst volgde er ook een cabrio. Met de introductie van deze nagelnieuwe 6-serie draait BMW de rollen om: de Cabriolet hebben we inmiddels mogen verwelkomen en in navolging daarop staat nu ook de nieuwe Coupé klaar.
GT
Aangezien we al kennis hebben kunnen maken met de 6-serie Cabriolet verrast de Coupé niet. Sterker nog, dankzij de Concept 6-serie Coupé en de onthullende spyshots had het design nog maar weinig geheimen voor ons. Net als bij de vorige generatie heeft BMW de 6-serie Coupé ontworpen als een GT waarbij de nadruk ditmaal nog meer is gelegd op ruimte, luxe en een comfortabel maar sportief rijgedrag.
De nieuwe 6-serie Coupé is 75 millimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en heeft een lengte van 4,89 meter. De breedte nam eveneens toe, maar de hoogte is daarentegen juist licht afgenomen om de sportieve lijnen en het coupéconcept te benadrukken. Toch is de 6-serie Coupé nog altijd een echte 2+2 waar lang achterin zitten alleen voor kinderen vol te houden is, hoewel BMW ons anders wil doen geloven. In het laatste compartiment kan 460 liter aan bagage worden opgeborgen, een beautycase meer dan de vorige 6-Coupé.
Luxe
Waar de 6-serie het als vanouds deels van moet hebben is luxe. Het is er in alle soorten en maten. Het uitgebreide iDrive bundelt de entertainment- en navigatiefuncties en presenteert dit op een enorm scherm dat een prominente, maar schitterend weggewerkte plek, in het dashboard heeft gekregen. Over het dashboard gesproken, BMW levert de meest prachtige kleur- en materiaalcombinaties. Standaard beschikt de 6-serie zoal over lederen bekleding, gescheiden klimaatcontrole, cruise control met remfunctie, een regensensor met geïntegreerde automatische rijlichtfunctie en een audioinstallatie met negen luidsprekers. Voor de ware hifi-liefhebber is er een systeem van Bang & Olufsen met liefst zestien speakers.
Technologie
Wie in dit segment shopt verwacht meer dan alleen een uitgebreid entertainmentsysteem en daarin stelt BMW uiteraard niet teleur. We noemen onder meer het Head-Up Display, elektrische verstelbare, verwarmbare en te ventileren stoelen, LED-technologie voor de verlichting, Surround View parkeercamera´s en zelfs volledig automatisch inparkeren dankzij de Parking Assist. Aan rijverwennerijen zijn er elektrische stuurbekrachtiging en Drive Dynamic Control, al dan niet in combinatie met Integral Active Steering waarbij ook de achterwielen meesturen en Dynamic Damper Control plus Adaptive Drive.
Motoren
Bij zijn debuut zal de nieuwe 6-serie Coupé leverbaar zijn als 640iA en 650iA. De ´instapper´ mag met zijn 3.0 liter zes-in-lijn TwinPower-turbomotor rekenen op een vermogen van 320 pk en een koppel van 450 Nm. Deze accelereert in 5,4 seconden naar de honderd en verbruikt gemiddeld 7,7 l/100 km. De CO2-uitstoot ligt op 179 gram de kilometer. Het topmodel geniet de 4.4 liter V8 met 407 pk en 600 Nm. In 4,9 seconden zit de 6 ermee op de 100 km/h en net als de 640iA is hij begrensd op 250 km/h. Verbruiken doet de 650iA 10,4 liter benzine per honderd kilometer gepaard met een emissie van 243 g/km.
De nieuwe BMW 6-serie Coupé zal rond de zomer bij de dealers worden binnengereden. De prijzen beginnen rond de 100.000 euro.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com