Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

5 juni 2011 - MINI trekt het doek van de MINI Coupé. Nou ja, niet volledig. We krijgen de belangrijkste informatie over de tweezitter te weten, maar om de spanning tot aan zijn debuut (IAA) er nog enigszins in te houden is het (dak)deel waar het bij de Coupé allemaal om draait nog gehuld in camouflerende folie.

Na talloze spionagebeelden en een concept dat als twee druppels water is, zal het exterieurdesign van de MINI Coupé ondanks de camouflage geen verrassing meer zijn. Waarschijnlijk heeft MINI de psychedelische tape puur laten zitten om nog een beetje tromgeroffel te kunnen laten klinken tijdens de officiële onthulling in Frankfurt.

Stilstand is vooruitgang
Wat we nog niet wisten is dat de nieuwe MINI Coupé van bumper tot bumper 3.738 mm meet, een breedte kent van 1.638 mm en 1.378 mm hoog is. Buitenmaten die fractioneel zijn toegenomen ten opzichte van het studiemodel, maar de pure tweezitter oogt nog steeds gedrongen en daadkrachtig. Zelfs bij stilstand straalt de MINI Coupé snelheid uit. Naast de vaste dakspoiler beschikt de Coupé over een actieve achterspoiler die bij 80 km/h omhoog komt en bij snelheden onder de 60 km/h weer terugkeert in ruststand.

Tweezitter
In vergelijk met de conceptcar nam de hoogte van het helmvormige dak met dik twee centimeter toe. Dit om vermoedelijk net dat extra beetje bagageruimte achter de twee voorstoelen te creëren. Een achterbank ontbreekt en dat is uit humanitair oogpunt maar goed ook. Achterin wil je niet zitten. Bagage kun je er wel kwijt en MINI beweert dat de totale inhoud van de kofferbak is vergelijkbaar is met die van de Clubman. Toegang tot het ruim is het eenvoudigst via de achterklep.

Karten maar!
Een MINI moet van nature sportief zijn en de Coupé is wellicht de meest uitdagende auto die MINI ooit heeft gebouwd. De tweezitter heeft volgens de makers een goede gewichtsverdeling en een zeer uitgebalnceerd onderstel. Dit in combinatie met de korte wielbasis (2.467 mm) zou samen met de lage bouw garant staan voor ongekend rijbeleving. Standaard zijn elektrische stuurbekrachtiging en Dynamic Stability Control. Met Dynamic Traction Control en Electronic Differential Lock Control – systemen die standaard zijn op het topmodel en optioneel op de andere versies – wordt de grens nog verder weggelegd.

Motoren
Aan de basis van zoveel sportiviteit staan natuurlijk daadkrachtige motoren. Een MINI One Coupé (75 pk) is dan ook niet verkrijgbaar. Het palet zal beginnen bij de 122 pk sterke Cooper en als diesel is er de MINI Cooper SD Coupé met 143 pk en 305 Nm. En geloof ons, dat is serieus vermogen voor een dergelijk karretje. Topper is uiteraard de John Cooper Works uitvoering. Die beschikt over een energiedrankwaardige 211 pk en 280 Nm (in overboostfunctie) en knalt in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/h. Standaard op alle versie is een handgeschakelde zesversnellingsbak met Auto Start/Stop en Brake Energy Regeneration voor het terugwinnen van remenergie. Een zestraps automaat met Steptronic is optioneel leverbaar. De MINI Coupé zal worden onthuld tijdens de IAA in Frankfurt. Nog voor het einde van het jaar staat hij bij de dealer voor nog onbekende prijzen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.