Beurs
Heineken verkoopt meer bier
11 februari 2015 - Heineken heeft in 2015 meer bier verkocht en de resultaten conform verwachting zien verbeteren. Dit bleek woensdag voorbeurs uit de jaarcijfers van de Amsterdamse brouwer.
CEO Jean-Francois van Boxmeer was goed te spreken over de "sterke prestatie" van Heineken en gaf aan vast te blijven houden aan een verhoging margedoelstelling van 40 basispunten op de middellange termijn. Door de voorziene verkoop van het Mexicaanse Empaque zal dit jaar echter iets onder deze margedoelstelling uitkomen.
De focus blijft evenwel liggen op aanhoudende verbetering van de efficiency en verdere kostenbesparingen.
Hoewel Van Boxmeer aanhoudende volatiele opkomende markten voorziet en deflationaire druk, rekent de brouwer op een groei van zowel de omzet als de winst in 2015.
Resultaten
De geconsolideerde omzet steeg in 2014 met 0,3 procent van 19.203 miljoen naar 19.257 miljoen euro. Daarmee lag de omzet fractioneel hoger dan de 19.204 miljoen euro die analisten voorzagen. De autonome groei lag met 3,0 procent een stuk hoger.
De biervolumes stegen afgelopen jaar van 195 miljoen naar 199 miljoen hectoliter, precies in lijn met de verwachtingen van de marktvorsers. De autonome groei van 2,0 procent, iets beter dan de 1,7 procent die analisten voorzagen. Van het eigen merk Heineken steeg de verkoop zelfs met meer dan 5 procent wereldwijd.
De operationele winst (beia) steeg van 3.192 miljoen naar 3.359 miljoen euro en geconsolideerd kwam deze uit op 3.129 miljoen euro. Dit laatste was eveneens licht meer dan de 3.102 miljoen euro die analisten vooraf raamden.
De nettowinst steeg van 1.364 miljoen naar 1.516 miljoen euro of naar 1.758 miljoen euro (beia), grofweg in lijn met de analistenverwachtingen.
Aandeelhouders kunnen een dividend van 1,10 euro per aandeel tegemoet zien, tegenover 0,89 euro over 2013. Daarbij verhoogde Heineken de pay-out ratio met 4 procentpunt tot 36 procent.
Heineken sloot dinsdag 0,7 procent hoger op 64,60 euro.
Bron: ABM Financial News