Beurs
Rode cijfers TMG na moeilijk jaar
11 maart 2015 - Telegraaf Media Groep heeft de omzet en winstgevendheid in 2014 verder onder druk zien staan door dalende advertentie-inkomsten en oplages. Dit meldde het mediaconcern woensdag voorbeurs.
TMG stelde een moeilijk jaar achter de rug te hebben, met veel wisselingen van directieteams. Deze nieuwe teams brachten gestalte aan de plannen in uitvoering van wat betreft de in december aangekondigde koers: focus op het kernbedrijf en de hoofdmerken, aldus CEO Geert-Jan van der Snoek.
In 2014 kwam de omzet uit op 514,9 miljoen euro tegenover 542,2 miljoen in 2013. De omzetdaling was in lijn met de daling die analist Ruben Devos van KBC Securities had voorzien.
Het mediaconcern sloot 2014 af met een verlies van 38,1 miljoen euro, aanzienlijk meer dan het kleine verlies van 0,6 miljoen waar analist Devos op had gerekend. In 2013 boekte TMG nog een nettowinst van maar liefst 177,9 miljoen, maar dit was toe te schrijven aan een boekwinst van 218 miljoen euro op de verkoop van het belang in ProSiebenSat.1.
In december liet TMG al weten over 2014 rode cijfers te schrijven. Naast de dalende oplages en druk op de inkomsten uit advertenties, moest het mediabedrijf afschrijven op vast activa, vooral bij Sky Radio Group.
De oplage-inkomsten daalden met 2,3 procent naar 273,7 miljoen euro. De advertentie-inkomsten uit print daalden met 15,2 procent, terwijl de inkomsten uit digitale activiteiten met 7,2 procent terugliepen.
Telegraaf Media Groep meldde dat aandeelhouders over 2014 geen dividend tegemoet kunnen zien, gelet op het nettoverlies over het afgelopen boekjaar.
Outlook
Van der Snoek gaf aan dat 2015 met name "een jaar van transitie" wordt. "Een jaar van vernieuwingen, maar ook een jaar waar verdere kostenbesparingen onvermijdelijk zijn."
In februari dit jaar kondigde TMG al een herstructurering bij Holland Media Combinatie aan. Hierbij gaan 35 banen verloren.
Telegraaf Media Groep sloot dinsdag 1,6 procent hoger op 5,74 euro.
Bron: ABM Financial News