Weblog
Allemaal ondernemertje spelen!
Door: Marius van Rijswijk, 22 december 2011 - De ondernemer staat voor grote uitdagingen, zeker de komende jaren. Hij moet zich, meer dan voorheen onderscheiden van de rest. Hoe? Het bedrijf beter maken begint bij de basis. In de komende artikelen op mijn weblog zal ik, aan de hand van een aantal thema's, aspecten van goed ondernemerschap behandelen. De verhalen zijn bedoeld om de ondernemer aan het denken te zetten en te prikkelen.
Lees verder | ReageerDoor: Marius van Rijswijk, 07 december 2011 - De ondernemer staat voor grote uitdagingen, zeker de komende jaren. Hij moet zich, meer dan voorheen, onderscheiden van de rest. Hoe? Het bedrijf beter maken begint bij de basis. In de komende artikelen op mijn weblog zal ik, aan de hand van een aantal thema's, aspecten van goed ondernemerschap behandelen. De verhalen zijn bedoeld om de ondernemer aan het denken te zetten en te prikkelen.
Lees verder | ReageerGa eens wat doen; actie!
Door: Marius van Rijswijk, 23 november 2011 - De ondernemer staat voor grote uitdagingen, zeker de komende jaren. Hij moet zich, meer dan voorheen, onderscheiden van de rest. Hoe? Het bedrijf beter maken begint bij de basis. In de komende artikelen op mijn weblog zal ik, aan de hand van een aantal thema's, aspecten van goed ondernemerschap behandelen. De verhalen zijn bedoeld om de ondernemer aan het denken te zetten en te prikkelen.
Lees verder | 2 reactiesFiscale Eindejaarstips 2011
Door: Marc Voet, 17 november 2011
- De dagen worden korter, de temperatuur daalt snel en de kerstverlichting hangt weer op straat: het nieuwe jaar is in zicht! In 2012 verandert er zoals elk jaar weer veel op fiscaal gebied. Er komen interessante bepalingen bij, maar tegelijkertijd verdwijnen ook enkele fiscaal aantrekkelijke (crisis)regelingen. Het kan veel voordeel opleveren om voor het einde van het jaar actie te ondernemen om daarmee vervolgens fiscaal (nog even) te profiteren van de verdwijnende regelingen.
De ware zekerheid
Door: Maaike Veeningen, 15 november 2011
- In het dagelijks leven zoeken mensen vaak naar zekerheid. Zekerheid op financieel vlak, in relaties, op het gebied van gezondheid. De zoektocht naar zekerheid is ook in de overnames niet onbekend. Een verkoper die een deel van de koopsom niet direct bij overname ontvangt, zal de koper vragen om hier zekerheid voor te stellen. En een koper zal van de verkoper zekerheid verlangen voor het geval de koper een claim verkrijgt op grond van de door verkoper verstrekte garanties.
Portfolio van innovatie
Door: Guust Swarte, 02 november 2011 - Een portfolio is een verzameling van producten en diensten die een organisatie aanbiedt. Met een portfolio kan je gericht investeren in aantrekkelijke delen van je bedrijf. Innovatie wordt nog steeds heel vaak gekoppeld aan de portfolio. Maar de vraag is, of deze innovatiestrategie vandaag stand houdt.
Lees verder | Reageerde Innovatie Cyclus
Door: Guust Swarte, 04 oktober 2011 - Innovatie is zo aantrekkelijk als je het zelf maakt. De innovatie cyclus geeft aan wanneer innovatie aantrekkelijker wordt en wanneer het verstandiger is om niet te investeren in vernieuwing.
Lees verder | ReageerBelastingplan 2012
Door: Marc Voet, 22 september 2011 - Het koffertje is weer geopend op Prinsjesdag met daarin o.a. het Belastingplan van 2012. De belastingplannen bevatten in verband met de bezuinigingen veel aanscherpingen van de wetgeving. 2011 is vaak het laatste jaar waarin u nog kunt profiteren van bestaande regelingen. Het belastingpakket bevat echter ook de nodige maatregelen die u als ondernemer of in privé veel voordeel kunnen opleveren. Zo wordt er bijvoorbeeld een extra aftrek voor R&D-kosten in de vennootschapsbelastingsfeer voorgesteld.
Lees verder | ReageerIs uw accountant ook jurist?
Door: Maaike Veeningen, 26 augustus 2011 - Wanneer een partij wordt begeleidt bij de aankoop van een onderneming, komt het regelmatig voor dat de wederpartij zich in het traject laat bijstaan door zijn accountant. Tussen de accountant en de verkopende partij is, na jaren van intensief bedrijfsmatig contact, vaak een innige vertrouwensband ontstaan.
Lees verder | 1 reactieUw bedrijf verkopen of niet, dat is de vraag
Door: Koos Jager, 23 augustus 2011
- "Ga ik mijn bedrijf verkopen? Wat is het ideale verkoopmoment? Bestaat het ideale verkoopmoment überhaupt?". Bij de handel in beursaandelen gelden er flitsende adviezen zoals ‘buy low, sell high’ en ‘sell in May and go away, but remember to come back in September’. Geweldig klinkende wijsheden voor aan de borreltafel, maar geen enkele ondernemer binnen het MKB die hier de verkoopbeslissing van zijn of haar onderneming vanaf laat hangen.
Van vakantieparadijs naar belastingparadijs ?
Door: Marc Voet, 18 augustus 2011
- De zomer is bijna voorbij, voorzover al van zomer sprake was, maar dat terzijde. U bent op vakantie geweest en hoewel u zichzelf heeft voorgenomen om even niet aan werk te denken, bleef de creatieve geest (gewenst en ongewenst) aan het werk. Voordat u het wist had uw geest een briljant idee die u bij thuiskomst direct gaat uitwerken. Eenmaal terug uit het vakantieparadijs blijkt Nederland voor innovatieve ondernemers met dergelijke ideeën ineens een belastingparadijs. Winsten behaald door opbrengsten uit innovatie zijn onder voowaarden belast tegen 5% vanwege de innovatiebox.
De consument als rollercoaster
Door: Guust Swarte, 25 juli 2011
- Normaal versnelt een crisis veranderingstrajecten, breekt vastgeroeste verhoudingen los. Neuwe ontwikkelingen krijgen een kans. Toch zien we dat de afgelopen recessie de grote ontwikkelingen extra vertraagt in plaats van versnelt.
Veel consumenten zijn voorzichtiger geworden.
Vetoregeling destructief bij of na bedrijfsovername
Door: Maaike Veeningen, 22 juli 2011 - De laatste jaren zien wij steeds vaker dat de verkoper van een bedrijf nog een periode als aandeelhouder bij het verkochte bedrijf betrokken blijft. Een dergelijke constructie kan bijdragen aan gedegen overdracht van de onderneming aan de kopende partij. Bovendien vindt de overgang van een oude naar een nieuwe eigenaar geleidelijker plaats voor klanten en leveranciers.
Lees verder | 1 reactieMister? Mister? You want massage?
Door: Olivier Lisman, 10 juli 2011
- Mister? Mister? You want massage? Een vraag die mij volgende week, liggend in de zon, weer talloze keren gesteld zal worden.
Mijn eerste blog voor Brisk op het moment dat de meeste Brisk lezers op het punt staan op vakantie te gaan of zelfs al de eerste vakantieweek hebben moeten, voor sommigen mogen, wegstrepen. In deze blogs zal ik periodiek ingaan op actuele ontwikkelingen en nieuwe initiatieven in de media en marketing. Natuurlijk op een manier dat deze voorbeelden ook vertaald kunnen worden naar jullie activiteiten.