Checklists
Checklist: Vijf ontwikkelingen die je als webwinkel niet mag missen
Door: Redactie Brisk Magazine - Consumenten zijn tijdens de pandemie meer online gaan shoppen en de verwachting is dat deze ontwikkeling ook na COVID-19 doorzet. Uit het Shopify Future of Commerce 2021-rapport blijkt dat 84 procent van de consumenten sinds de pandemie online aankopen doet, tegenover 65 procent van de consumenten die in de fysieke winkel koopt. Daarnaast is het aantal webwinkels in Nederland flink gegroeid. Zo is het aantal Nederlandse Shopify-winkels van 2019 tot 2020 met maar liefst 123 procent toegenomen.
Retailers en consumenten hebben de overstap naar online gemaakt, dat is een gegeven. Maar waar moeten (online) retailers zich op focussen om ervoor te zorgen dat ze de concurrentie een stap voorblijven en zich kunnen voorbereiden op de nabije toekomst? Mel van Lieshout, Country Manager bij Shopify, belicht vijf belangrijke trends om in de gaten te houden.
- Conversational commerce
Consumenten verwachten ook online hetzelfde serviceniveau als in fysieke winkels. Dit kan je realiseren door online het gesprek aan te gaan met de klant via chat-apps als WhatsApp, Facebook Messaging en Shopify Inbox, ook wel conversational commerce genoemd. Zo kan je gemakkelijk vragen beantwoorden, je klanten door hun aankoopproces loodsen en hun een persoonlijk en passend aanbod doen.
Conversational commerce wint aan populariteit en wordt als belangrijke tool gezien om de conversieratio van een webshop te verhogen. Uit onderzoek van Shopify blijkt dat 70 procent van de klanten waarmee een online gesprek wordt gevoerd, overgaat tot een daadwerkelijke aankoop. Bovendien hebben webshops die binnen 5 minuten reageren op chatst, 69 procent meer kans dat de klant een aankoop doet. - Live shopping
Live shopping is een van de nieuwste trends waarbij influencers tijdens livestreams artikelen verkopen via hun social-mediaplatformen. Deze vorm van e-commerce is al enorm populair in Azië en wint ook terrein in de VS. In 2019 bekeken meer dan 430 miljoen mensen, ongeveer 30 procent van de Chinese bevolking, al livestreams. Vorig jaar keken naar verwachting 560 miljoen mensen naar livestreams, ongeveer 39 procent van de Chinese bevolking. De omzet uit livestreams is in 2020 waarschijnlijk gegroeid met meer dan 100 procent ten opzichte van 2019, tot bijna negen procent van alle online retail sales. In 2019 deed ongeveer 37 procent van China's online shoppers livestream-aankopen. Aangezien Azië een van de koplopers is op het gebied van e-commercetechnologie, wordt verwacht dat deze trend binnenkort ook in Europa zijn intrede doet. - Social commerce
Een andere booming trend die Nederland inmiddels al heeft bereikt, is social commerce. Met social commerce kunnen mensen hun favoriete producten en diensten kopen via een koopknop op social-mediaplatformen, zoals Instagram, Facebook, Pinterest en TikTok. Social commerce biedt veel mogelijkheden voor ondernemer; uit het Shopify Future of Commerce 2021-rapport blijkt dat 54 procent van de jongere consumenten die bij onafhankelijke retailers shoppen, nieuwe merken ontdekken via social-mediaplatformen. Voor consumenten tussen de 35 en 54 jaar is dit 43 procent en voor consumenten van 55 jaar en ouder is dit 25 procent. Daarnaast kan je als merk gemakkelijk de interactie aangaan en je neemt veel (onnodige) hindernissen weg in het aankoopproces. - Duurzame bezorging
Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderdeel van de aankoopbeslissing. Door de vele bestelbusjes in binnensteden en de groeiende hoeveelheid afval door bovenmatig verpakkingsmateriaal heeft de consument de indruk dat de e-commerce-industrie niet duurzaam is. Toch is de e-commerce-industrie juist vrij duurzaam en zijn er verschillende manieren om groener te ondernemen:
- Kies voor een logistieke partner die duurzame alternatieven gebruikt voor het afleveren van pakketten, zoals emissievrije bestelwagens of bakfietsen.
- Maak gebruik van milieuvriendelijke verpakkings- en opvulmaterialen, gebruik niet meer verpakkingsmateriaal dan nodig is en beperk het vervoer van onnodige lucht door pakketjes en busjes zo efficiënt mogelijk te vullen.
- Maak de meest groene bezorgoptie tot je standaardoptie in je check-out en geef je klanten de mogelijkheid om bij elke bestelling een kleine donatie te doen om de CO2-uitstoot te compenseren. - Omnichannel
Het aandeel van online aankopen bedraagt nu 22 procent en blijft groeien, maar consumenten gaan ook nog steeds graag naar een fysieke winkel en oriënteren zich regelmatig op een aankoop via social media. Kortom, consumenten gebruiken meerdere kanalen – vaak tegelijkertijd – om zich te informeren en uiteindelijk producten en diensten aan te schaffen. Neem de aankoop van een fiets als voorbeeld: de consument zoekt er online naar, belt een fietsenwinkel om te vragen naar de voor- en nadelen, probeert de fiets uit in een fysieke winkel en koopt hem via de online shop van de winkel om hem thuis te laten bezorgen. Het is voor winkeliers dus van groot belang om op zoveel mogelijk kanalen aanwezig te zijn en overal dezelfde look & feel door te voeren om hetzelfde serviceniveau te kunnen bieden. - Bij het updaten van je e-commercestrategie zullen deze trends jouw bedrijf future-proof maken. Gelukkig zijn veel van de trends gemakkelijk te implementeren; ongeacht of je een one-(wo)man-show bent of een grote IT-/tech-afdeling hebt om je hierbij te helpen.