Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi RS Q3 : kwartet compleet

19 februari 2013 - Quattro GmbH bestaat 30 jaar en om dat te vieren introduceren ze aan de lopende band nieuwe RS-modellen. Audi's performancedivise heeft beloofd er minstens vier te onthullen. De RS 5 Cabriolet kennen we al, zo ook de nieuwe RS 6 Avant en de RS 7 Sportback. En dit is nummer vier: de RS Q3.

Dat de RS Q3 het kwartet zou maken was eigenlijk met voorbedachte rade te bedenken. Een jaar geleden toonde Audi immers al RS Q3 concept, een productierijp ogende studie waarin we medio 2011 zelfs al even een rondje mochten rijden. De introductie van het productiemodel was zodoende slechts een kwestie van tijd. En we zijn blij dat hij er nu is, want niet alleen is de RS Q3 de eerste Q ontwikkeld en gebouwd door Quattro GmbH (de SQ5 is van Audi afkomstig), ook zijn de prestaties van het model erg indrukwekkend.

310 pk
Voor het productiemodel van de RS Q3 zijn Audi en haar huistuner trouw gebleven aan het concept. Niet alleen optisch, maar ook technisch. Onder de motorkap doet de bekroonde 2.5 liter 5-cilinder turbomotor dienst die debuteerde in de TT RS. In tegenstelling tot het studiemodel moet het blok wel 50 pk missen; maximaal 310 pk wekt het op in de RS Q3 tegen 360 pk in de conceptversie. Het maximumkoppel reikt tot 420 Nm en is volledig beschikbaar tussen 1.500 en 5.200 tpm. Het leeggewicht mag dan een allesbehalve vederlichte 1.730 kg bedragen, zoveel vermogen weet wel raad daarmee. Met launch control aan knalt de auto in slechts 5,5 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid is zoals gebruikelijk bij RS-modellen begrensd op 250 km/h. Minder relevant, maar niet compleet te negeren is het brandstofverbruik. Dat is vastgesteld op 8,8 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 206 g/km. Het schakelen neemt de zeventraps S tronic-transmissie (met ‘lange’ zevende versnelling) op zich.

Golvende remschijven
Zoals elk RS-model van Audi beschikt ook de RS Q3 over quattro permanente vierwielaandrijving met variabele verdeling van de aandrijfkracht. Ook het verlaagde (-2,5 cm) sportonderstel en de multilink-achterwielophanging dragen bij aan maximale rijdynamiek, evenals de naar eigen zeggen precieze besturing met veel gevoel. Remmen doet de RS Q3 met een remsysteem met inwendig geventileerde 365 millimeter grote schijven in ‘wave-design’. Schakel je het stabiliteitsysteem helemaal uit, dan ben je op deze stoppers en je rijkunsten aangewezen. Er is ook een sportmodus die wat meer speelvrijheid biedt, maar je niet helemaal aan je lot overlaat.



Styling
Qua styling trakteert Audi zoal op een her en der uitgeklopte carrosserie, potige bumpers, 19 inch lichtmetalen wielen (20 inch als optie), carrosseriedelen in mat-aluminium en een honingraatgrille in hoogglans zwart. Een diffuser met grote ovale uitlaatpijp siert de bilpartij. Nog niet genoeg uiterlijk vertoon? Kies dan een van de twee optionele stylingpakketten. Er is keuze uit mat-aluminium of zwarte details. Tot de standaarduitrusting van de binnenzijde behoren onder meer sportstoelen (bekleed met een combinatie van leder en alcantara), pedalen in aluminium-look, een afgevlakt driespaaks sportstuur en het speciale RS-menu in het bestuurdersinformatiesysteem. Ook standaard zijn Xenon plus-verlichting, park assist plus en het Audi sound system met 10 luidsprekers. En er is een breed infotainmentprogramma beschikbaar. Zo is MMI Navigatie plus te koppelen aan een Bose Sound System met 14 luidsprekers. De Audi RS Q3 wordt deze herfst op de markt verwacht. Prijzen en exacte specificaties zijn nog niet bekend.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.