Autonieuws
Officieel: McLaren P1 heeft 916 pk
19 februari 2013 - McLaren geeft steeds een beetje meer vrij over de P1 om tijdens de première op de Autosalon van Genève helemaal los te gaan met de cijfers op het gebied van snelheid. Die zullen ongetwijfeld zeer imponerend zijn, want McLaren heeft nu laten weten dat hun nieuwe hybride-hypercar het met 916 pk en 900 Nm doet.
Zelfstandig levert de in de achterste punt van de monoque geplaatste 3.8 liter V8-middenmotor met twee turbo’s 737 pk en 750 Nm aan koppel. Alleen daarmee al breekt McLaren een nieuw record, want het specifieke vermogen van de P1 ligt zodoende op 194 pk/liter. Mercedes-AMG heeft met hun A 45 AMG dus maar kort kunnen genieten van hun recordstatus. Het specifieke vermogen van de P1 zou overigens nog hoger zijn als wordt gerekend met het gezamenlijke vermogen van de hybride-aandrijflijn; dat ligt namelijk op 916 pk en 900 Nm. De vast aan de achtcilinder gemonteerde elektromotor genereert afzonderlijk nog eens 179 pk en 260 Nm aan trekkracht.
Elektrisch rijden
Volgens McLaren heeft de hybride-aandrijflijn van de P1 het karakter van een sportwagen met atmosferische motor omdat de elektromotor al vanaf 0 tpm zijn volle trekkracht levert. Er hoeft niet gewacht te worden op de turbo’s en iedere actie op het gaspedaal resulteert zodoende in een acute versnelling. En dat over het gehele toerenbereik, zegt de Britse fabrikant. De elektromotor is in E-mode zelfs in staat om de P1 volledig elektrisch te laten rijden. Dat kan over een afstand van 10 kilometer, en zou je deze emissieloze kilometers meerekenen, dan zou de gemiddelde emissie onder de 200 g/km liggen. Zijn de accu’s van het 96 kilogram wegende batterijenpakket leeg, dan kunnen ze opgeladen worden aan het stopcontact. Dat duurt twee uur. Daarmee is de P1 een plug-in hybride!
DRS
Een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling zorgt voor de overbrenging van de aandrijfkrachten richting de achterwielen. Nu is de P1 van zichzelf al extreem gestroomlijnd, een uitklapbare achterspoiler voorkomt dat de auto op hoge snelheden geen eigen leven gaat leiden. De spoiler is voorzien van een DRS (Drag Reduction System) bekend uit de Formule 1. De bestuurder kan het via de knop op het stuurwiel activeren en de vleugel bepaalt vervolgens automatsich de hoekstand voor optimale neerwaartse druk op de achteras. De luchtweerstand kan tot 23 procent verlaagd worden. Zodra de bestuurder op de rem trapt wordt DRS uitgeschakeld.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com