Autonieuws
Surrealisme ten voeten uit: Lamborghini Veneno
3 maart 2013 - Smelt vijftig jaar kennis, ervaring en passie samen met de meest exclusieve materialen en ongekende technologie en je krijgt de Lamborghini Veneno. Een gloednieuwe hypercar uit de supercar-vallei waarmee het merk met de stier haar vijftig jubileum viert. Om stil van te worden.
Vele sportwagens komen en gaan, maar de meest exclusieve supersportwagens zullen immer worden herinnerd. Lamborghini deed het eerder met de Reventón op basis van de Murciélago en doet het anno 2013 opnieuw met de Veneno op basis van de Aventador. Maar de geschiedenis van dit model gaat veel verder terug. Naar 1914 om precies te zijn, toen de Veneno nog een wilde vechtstier van vlees en bloed was, en wel één van de sterkste die ooit heeft geleefd als we de Italianen moeten geloven.
350+ km/h
Bijna honderd jaar later reïncarneert Lamborghini de Veneno in een rasechte sportwagen, wederom één van de sterkten op de markt. Ditmaal wordt zijn hart echter gevormd door een atmosferische 6.5 liter V12. Een krachtcentrale met maar liefst 750 pk die zijn krachten middels een zeventraps ISR-transmissie (Independent Shift Rod) op de weg overbrengt. Benut je de volledige tractie die het permanente vierwielaandrijvingsysteem biedt, dan katapulteert de Italiaanse exoot zichzelf in slechts 2,8 seconden naar de honderd. Blijft het gaspedaal tegen het schutbord, dan stuwt de machtige twaalfcilinder de Veneno tot maximaal 355 km/h.
Inspiratie uit de racerij
Maar niet alleen de imposante krachtcentrale is verantwoordelijk voor de welhaast idiote prestaties, ook de opnieuw uitgekiende aerodynamica draagt zijn steentje bij aan het (heelhuids) behalen van 350+ km/h. De Italiaanse ingenieurs zijn tot het uiterste gegaan met het optimaliseren van de luchtstromen, getuige de vele scherpe vormen en alles behalve subtiele spoilers. Dat de heren uit Sant’Agata Bolognese veel inspiratie heeft opgedaan uit de autosport is de radicale vormgeving meteen aan te zien. Zo zien we bijvoorbeeld diverse details die zijn afgeleide van de LMP1-auto´s die Le Mans ieder jaar op stelten zetten. Let maar eens op de koplampunits, die veel lijken op die van Audi´s Le Mans-winnaar, de R18 TDI.
1,93 kg per pk
Hetzelfde geldt voor het materiaalgebruik. Overal waar je kijkt vindt je overdadig gebruik van koolstoofvezel, CFRP en andere lichtgewicht materialen. Het resultaat van de inzet van kostbare bouwstoffen is het relatief lage wagengewicht van 1.450 kilogram. De ‘power-to-weight’ ratio is zodoende dito imponerend met een waarde van 1,93 kg per pk. Wat moet dit, samen met het aangepaste uitlaatsysteem en de speciaal voor de Veneno afgestelde vering en demping, voor veel ongeloof zorgen op zowel het circuit als de openbare weg.
3 miljoen euro, ex.
De Lamborghini Veneno maakt zijn publieksdebuut tijdens de Autosalon van Genève. Het showmodel op de Zwitserse show draagt nummer ‘0’, het nummer van het officiële testexemplaar. Zijn toekomst is nog niet bepaald, maar zal waarschijnlijk gebruikt gaan worden voor meer testwerk en innovatie voor komende Lamborghini-modellen. Naast dit prototype zullen de Italianen nog drie straatlegale exemplaren fabriceren de reeds allemaal zijn verkocht. Wat zijn ieder aan Lamborghini betaald om een Veneno te bemachtigen? Maar liefst – hou je vast – de lieve som van 3 miljoen euro. Exclusief belastingen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com