Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Staande ovatie voor LaFerrari

4 maart 2013 - Een daverend applaus voor Ferrari graag. Of nog passender, een minutenlange staande ovatie. Want dat verdient de nieuwe LaFerrari, de hypercar die in de voersporen van de Enzo treedt, maar de lat minstens twee treden hoger legt. En ja, dan verdien je gewoon je eigen website, te weten www.laferrari.com!

Ongelofelijk, maar waar. Ferrari heeft met de LaFerrari (zo heet ‘ie echt, alsof het een machine van vlees en bloed is) de P1 van McLaren overtroffen. We durfden het enkel te dromen, maar hardop zeggen, ho maar! Want zeg nu zelf, verdiep je in de nieuwste McLaren en je verwacht toch niet dat dergelijke super-prestaties binnen een week al weer zijn aangescherpt. Ferrari doet het, al leggen de LaFerrari en P1 elkaar het vuur aan de schenen.



Einde pk-wedloop? Welnee!
Het is vrijwel onmogelijk de LaFerrari niet tegenover de McLaren P1 te zetten. Beide nieuwkomers beleven hun wereldpremière tijdens de Autosalon van Genève, beide voegen een nieuw hoofdstuk toe aan het supercar-era en vormen met onmiddellijke ingang de nieuwe maatstaf, en beide zijn hybride-sportwagens. Waar de hoofdkrachtbron van de P1 wordt gevormd door een hitsige 3.8 liter V8 voorzien van twee turbo´s, is dat bij de LaFerrari een atmosferische, 6.3 liter grote V12 gekoppeld aan een 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Aan eigen vermogen levert de twaalfcilinder 800 pk. Vervolgens komt daar nog 163 pk bij die de additionele elektromotor weet op te wekken. Het gecombineerde vermogen bedraagt 963 pk bij 9.250 tpm, wat nog een eens kleine 50 pk meer is dan de al niet misselijke P1 uit Engeland. Houdt de pk-wedloop dan nooit op?! Kennelijk niet nee. En waarom zou het...

2 seconden
Het maximumkoppel ligt volgens Ferrari op ‘meer dan 900 Nm’. Laat je dit samen met het gigantische vermogen met een brute trap op het gaspedaal los op een stilstaande LaFerrari, dan word je ruim binnen de 3 tellen naar 100 km/h gekatapulteerd. Geloof ons, dat gaat de zintuigen van menig bestuurder te boven. En dan hebben we het nog niets eens gehad over de knaltijd van 0 naar 200 km/h en die vanuit rust naar de magische grens van 300 km/h. De LaFerrari raffelt dit namelijk af in een oogverblindende 7 en 15 seconden. Dat is nog twee seconden sneller dan de P1! De topsnelheid bedraagt volgens de (vage) Italianen ´meer dan 350 km/h´.



Genot voor twee
Verantwoordelijk voor het lijnenspel is Flavio Manzoni, en hij tekende niet één (zoals andere media beweren) maar twee stoelen in de cockpit van de LaFerrari. Genot voor twee dus, al zit slechts de bestuurder pas echt optimaal voor ongegeneerd Ferrari-genot. Bij aankoop wordt namelijk enkel de bestuurderstoel speciaal op maat van de koper annex hoofdbestuurder gemaakt zodat een perfecte zithouding gegarandeerd is. De ideale zitpositie is vervolgens te vinden door de pedalen en het stuurwiel te verstellen. Dat kan niet met de bestuurderstoel; die staat op een vaste plek aan het chassis genageld. 

Gas erop!
59% van het gewicht van de nieuwe Ferrari rust op de achteras, een ideale gewichtsverhouding volgens Ferrari. Maar nog belangrijker dan de balans tussen voor en achter is het zwaartepunt. Dat is zo laag mogelijk gehouden door de zware componenten van de hybride-aandrijflijn zo laag mogelijk in de auto te bouwen. Onder de noemer HY-KERS wordt de energie in de 60 kg wegende accu aangespoord om de gaspedaalreactie aan te scherpen. Andere, uit de Formule 1 afkomstige technische noviteiten zijn een actieve aerodynamica (voorsplitter, bodemplaat, diffuser en achterspoiler) en de mogelijkheid om in bochten het gas er vol op te houden. De trekkracht van de V12 wordt door de elektromotor zo in toom gehouden dat het niet te rijk vloeit en de LaFerrari onverhoopt uitbreekt. Klinkt niet meteen als een uitdagende sportwagen, maar de eerste rijtesten met de LaFerrari zullen ongetwijfeld het tegendeel bewijzen.

499 stuks
Wil je een LaFerrari bemachtigen, pleeg dan snel een belletje naar Maranello. De oplage is namelijk strikt beperkt tot 499 stuks en de kans is groot dat een groot deel van de productie al vergeven is.

 

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.