Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Opmerkelijk: Henrik Fisker stopt bij Fisker

13 maart 2013 - Ontwerper en designer Henrik Fisker heeft aangegeven zijn functie bij zijn eigen opgerichte automerk Fisker op te geven. Een grote klap in de al slechte tijden voor het Amerikaanse merk.

Het ging de fabrikant van luxe plug-inhybrides al niet voor de wind. En nu geeft oprichter Henrik Fisker ook nog eens aan te vertrekken na grote onenigheid tussen hem en het management over de huidige bedrijfsstrategie. De 49-jarige Deen richtte in 2007 zijn eigen automerk op en moet dus nu alweer afscheid nemen van zijn kindje. 

Designer
Henrik Fisker was voordat hij zijn eigen merk startte designtopman bij zowel BMW als Aston Martin. Bij de Duitsers tekende hij onder andere het koetswerk van de Z8 en bij de Britten stond hij garant voor het lijnenspel van de DB9 en V8 Vantage. In 2004 besloot Fisker zijn eigen weg te gaan en zodoende ontstond in 2007 Fisker Automotive met als visitekaartje uiteraard de in 2011 gelanceerde Karma. 

Fisker
Na zijn solide basis bij BMW en Aston Martin heeft de Deen met Fisker veel ups en downs gekend. Maar de laatste tijd vooral heel veel dieptepunten. Sinds de zomer van 2012 vindt er al geen productie meer plaats in de fabriek in Finland. Dit heeft mede te maken met de Amerikaanse overheid die in 2011 besloot om de geldkraan dicht te draaien. Fisker geeft zelf aan wel door te willen gaan met het bouwen van auto’s. "Momenteel zitten we midden in serieuze onderhandelingen over een mogelijke overname.", vertelt Tony Posawatz, CEO sinds augustus vorig jaar. Er gaan geluiden dat Geely, de Chinese eigenaar van Volvo, bij deze onderhandelingen is betrokken. Maar daarover is nog weinig bekend. Wel is duidelijk dat Fisker het zonder haar naamgever moet stellen. En daarmee schrijft het bedrijf nu al een roemruchte geschiedenis.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.