Autonieuws
Jaguar XJR: alle details
25 maart 2013 - De Jaguar XJR kwam als een aardige verassing. Eén foto en het eerste beetje aan informatie was daarvoor genoeg. Inmiddels zijn we wel toe aan meer. En dat krijgen we nu van de Britten.
Van buiten krijgt de XJR een aantal specifieke aanpassingen mee die tekenend zijn voor het R-performance pakket. Dorpelverbreders, een subtiele spoiler op de kofferklep voor extra downforce en kenmerkende louvres in de motorkap, die bijdragen aan extra koeling van de Supercharged-V8, zijn zoal enkele visuele aanpassingen ten opzichte van de normale XJ en de al niet malse XJ Supersport. Ook speciaal ontworpen voor de XJR zijn de 5-spaaks lichtmetalen Farallon-velgen met daaromheen rubber van Pirelli.
Kleurrijk
Jaguar stelt maar liefst tien verschillende kleuren voor de carrosserie van de XJR beschikbaar. Polaris White, Ebony, Ultimate Black, Stratus Gray, Lunar Grey, Rhodium Silver, Cashmere, Caviar, Carnelian Red en Black Amethyst kunnen gecombineerd worden met verschillende stijlen in het interieur. Accenten in de kleuren Ivory, London Tan of Red Zone moeten luxe aandoen, terwijl de stoelen de achtergrond van de XJR onthullen door een gestikt R-logo. Standaard krijgt de performance-limousine ook een surround-sound audiosysteem mee voorzien van 18 speakers en met een totaalvermogen van 825 Watt.
Genen van XFR-S
Zijn naam is al even gevallen: de 5.0 liter V8-Supercharged. De extra 40 pk ten opzichte van de XJ Supersport brengt het totaal aantal paardenkrachten op 550 stuks, een getal dat we al kennen van de XFR-S. Ook de sprinttijd van nul naar 100 km/h is dezelfde als bij dat smurfenblauwe snelheidsmonster: 4,6 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/h, wat nog altijd meer is dan de concurrenten uit Duitsland, die vaak begrensd zijn op 250 km/h. De V8-compressormotor produceert 680 Nm aan koppel, wat binnen een grote range van 2.500 en 5.500 tpm beschikbaar is.
Achttraps automaat
De V8-Supercharged is gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie. Jaguar claimt dat de variant in de XJR een verbeterde versie is van de XFR-S. Ook nu is de automaat voorzien van high-tech elektrische hulpsystemen die de lol in het rijden alleen maar zouden moeten verhogen. Naast het intelligente Stop/Start-systeem, wat het verbruik enigszins moet drukken, kan de versnellingsbak ook de rijstijl van de bestuurder registreren. Aan de hand van acceleraties, remkracht, zijdelingse krachten en de stand van het gas- en rempedaal wordt geanticipeerd op een sportievere dan wel rustigere rijstijl. Wordt het gaspedaal dieper en sneller ingetrapt, dan zal ook de automaat zijn steentje bijdragen door bij hogere toerentallen en sneller te schakelen.
Veiligheid
Jaguar heeft tal van aanpassingen gedaan om de veiligheid en rijervaring van de bestuurder tot een hoog niveau te tillen. Variabele dempers en grondige aanpassingen aan de voor- en achterwielophanging worden gecombineerd met diverse elektronische hulpsystemen als Adaptive Dynamics en Dynamic Stability Control. De dempers kunnen, net als de automaat, de input van de bestuurder ‘lezen’ en zich aanpassen aan de manier van doen van de berijder. De schokdempers van de XJR kunnen zich tot wel 500 keer per seconde aanpassen om de stabiliteit en wegligging te kunnen optimaliseren. Om al het geweld ook weer gecontroleerd tot stilstand te brengen is het Jaguar High Performance Braking System uit de kast gehaald. Grotere remschijven met een diameter van 380 mm vóór en 376 mm achter zullen de veiligheid garanderen, en stiekem ook nog iets toevoegen aan de sportieve looks van de XJR.
Op de New York Autoshow zal de Jaguar XJR voor het eerst te zien zijn.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com