Autonieuws
Nieuwe Range Rover Sport: wees welkom!
26 maart 2013 - Daar is hij dan: de nieuwe Range Rover Sport. Een krachtiger exterieur en een luxueuzer interieur moeten samen met een afslankkuur ervoor zorgen dat er nog meer Sports verkocht worden en dat de Range Rover-familie steeds meer dezelfde uiterlijke kenmerken krijgt.
De skyline van Manhattan vormde het prachtige decor voor de wereldpremière van de Range Rover Sport afgelopen nacht. Niet geheel toevallig, want in New York worden de meeste Range Rover´s Sport verkocht. Daar werden ook de details van de nieuwe Sport bekend gemaakt. Zo zal de carrosserie van de Sport compleet opgetrokken worden uit aluminium en dit zorgt in combinatie met tal van andere maatregelen voor een gewichtsbesparing van maar liefst 420 kilogram, exact evenveel als zijn grote broer, de Range Rover. En dat terwijl de totale lengte ruim zes centimeter is toegenomen, en de wielbasis zelfs met bijna 18 centimeter gegroeid is.
Moderner van buiten..
Ondanks de groei hebben de Britten geprobeerd om de Range Rover Sport een modernere houding te geven. Kortere overhangen vóór en achter, plus een groei van 55 mm en aerodynamische modificaties moeten de Sport stoerder doen lijken.
De aerodynamische aanpassingen hebben nog een voordeel. Aanpassingen aan de voorruit, die onder een ‘snellere’ hoek geplaatst is, een gestroomlijnd en afgerond silhouet en een lagere, dynamisch aflopende daklijn werken mee aan een veel lagere luchtweerstand. Samen met het gewichtsverlies is het verbruik aanzienlijk gedaald. Land Rover laat zelfs doorschemeren dat een viercilindermotor, dankzij het lagere gewicht, niet ondenkbaar is in de toekomst.
.. en onderhuids
De huidige motorisering van de Range Rover Sport is dusdanig aangepast dat er een besparing van 30 g/km op de CO2-uitstoot gerealiseerd is, en dat kan vermoedelijk leiden tot een vanafprijs die enkele duizenden euro’s lager zal liggen dan de huidige generatie Range Rover Sport, mits het voorbeeld van de Range Rover gevolgd wordt.
In totaal komen er vijf verschillende motoren beschikbaar voor de Sport. Ten tijde van de introductie in het derde kwartaal van 2013 zullen alleen de al bekende 5,0 liter V8-Supercharged benzinemotor en twee diesels, de 3,0 liter TDV6 en 3,0 liter SDV6, beschikbaar zijn. In de loop van dit jaar komt er ook nog een 4,4 liter SDV8 diesel met 339 pk en in 2014 zal de levering van de diesel-hybride beginnen. Iedere motor wordt voorzien van een ZF achttraps automaat, en Land Rover heeft haar uiterste best gedaan om de efficiëntie van de motoren aan te pakken. Zo heeft de TDV6 in de Sport twee g/km minder CO2-uitstoot dan de variant in de Range Rover.
Persoonlijk
Zoals we gewend zijn van de Britten biedt ook de Range Rover Sport vele mogelijkheden tot personalisatie. Velgen zijn beschikbaar in de maten 19, 20, 21 en 22 inch en een uitgebreid gamma aan lakkleuren, interieurthema’s, afwerkingen en details laten geen mogelijkheid onbenut om een individuele SUV samen te stellen.
Ook is de Sport nog steeds variabel in te richten, met een 5+2-zits optie. Hiermee kunnen twee extra stoelen achter de tweede zitrij geplaatst worden, die zonder bagageruimte te verliezen opgeborgen kunnen worden. Ook is, om het instappen te vergemakkelijken, de variabele rijhoogte in standje ‘instappen’ met 10 mm verlaagd. Om de Range Rover Sport luxueuzer te maken ten opzichte van zijn voorganger zijn er in het interieur soft-touch materialen gebruikt op oppervlakken in delen van de cabine die veel worden aangeraakt.
Aan sportiviteit is uiteraard veel aandacht besteed. Het stuurwiel is verkleind, maar krijgt wel een dikkere rand en de verticaal geplaatste keuzehendel van de transmissie moet zorgen voor een sportievere ambiance in het interieur. Ook aan het praktisch nut is gedacht, want naast dat de auto een stukje gegroeid is, zegt Land Rover dat de Range Rover Sport simpeler in te parkeren is dan de vorige generatie.
Offroad
In het terrein zal de Range Rover Sport aardig zijn mannetje staan. Dat is Land Rover aan haar stand verplicht. De bodemvrijheid is verhoogd met 51 mm, zodat deze nu op 278 mm uitkomt en het bekende Terrain Response®-systeem heeft een update gekregen naar Terrain Response® 2. Dit systeem selecteert nu nog beter automatisch het meest geschikte programma voor de ondergrond waar je op rijdt.
In de aandrijving worden er twee permanente vierwielaandrijvingssystemen aangeboden. Het ene systeem, meer gericht op offroad-gebruik, kent versnellingsbakken met lage en hoge gearing, om in alle condities weg te kunnen komen. Het andere systeem kent slechts één versnellingsbak, die automatisch het aandrijfkoppel stuurt naar de as met de beste grip. Daarnaast is de standaard verdeling van het koppel 42/58 procent, waardoor Land Rover een achterwielaangedreven karakter probeert te creëren.
Elektronische trucjes
Technisch heeft de Sport een heel aantal foefjes van de grote Range meegekregen, die we ook kunnen vinden in de zusjes van alle Land Rovers, de Jaguars. Continu variabele schokdempers, dynamisch actief blokkeerbaar achterdifferentieel en Torque Vectoring by Braking zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. Het laatste systeem helpt tijdens stuurmanoeuvres, door aandrijfkoppel te verplaatsen naar de buitenste wielen in de bocht om zo overstuur te reduceren. Een kleuren Head-Up Display (HUD) is een nieuwe optie. Belangrijke voertuig- en navigatiegegevens worden met dit systeem op de voorruit geprojecteerd, zodat de bestuurder zijn blik op de weg en het verkeer kan houden.
169 landen
In het derde kwartaal van 2013 zal de Range Rover Sport in de uitvoeringen S, SE, HSE en Autobiography verkrijgbaar zijn. De productie vindt plaats in de fabriek onder de rook van Birmingham in Solihull, vanwaar uiteindelijk 169 landen zullen worden voorzien van de sportieve Range Rover.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com