Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Vernieuwde Porsche Panamera met 14% bijtelling

2 april 2013 - Porsche geeft de Panamera een bescheiden facelift, met grote gevolgen. De populaire vierdeurs-coupé kreeg nieuwe achterlichten, een breder achterraam, ingrijpend vernieuwde motoren en een nieuwe achterbumper, en wordt voor het eerst in de geschiedenis met 14% bijtelling afgeleverd.

Ooit gedacht dat je zou kunnen zeggen: ik rijd een Porsche met 14% bijtelling? Wij hadden dit niet voor mogelijk gehouden, maar nu kan het wel degelijk! De nieuwe Panamera S E-Hybrid is Porsche´s eerste plug-in hybride. Op papier verbruikt hij slechts 3,1 l/100 km, wat overeenkomt met een lage CO2-uitstoot van 71 g/km. En dat is voldoende om van Den Haag met maximaal 14% bijtelling belast te worden bij zakelijk gebruik. Een categorie die niet des Porsche is.



Aandrijflijn E-Hybrid
Een lage bijtelling voor een Porsche is aantrekkelijk, maar rijdt de auto daardoor nog wel als een Porsche? Jazeker. Althans, afgaande op het aandrijflijn van de E-Hybrid. Die bestaat uit een V6-benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor die 95 pk levert. Dat is 48 pk meer dan de Panamera S Hybrid die nu op de markt is. Het totale gecombineerde vermogen ligt op 416 pk en daarmee kan een topsnelheid van 270 km/h bereikt worden. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt slechts 5,5 seconden en dat is maar een volle seconde langzamer dan de huidige achtcilinder. Het opladen van de accu’s duurt met een industriële stroomaansluiting in combinatie met de Porsche Universal Charger ongeveer 2,5 uur. Via een regulier stopcontact vergt dit iets minder dan vier uur. Handig is het kunnen bekijken van de actieradius vanuit je luie stoel door middel van een app. Die applicatie maakt het ook mogelijk de verwarming van de Panamera van tevoren in te schakelen.

Boost
De elektromotor in de Porsche Panamera S E-Hybrid kan op verschillende manieren ingezet worden. Zo is het mogelijk om een Boosting-functie te gebruiken, waarbij de elektromotor de V6 ondersteunt bij bijvoorbeeld een inhaalactie of het gebruik van de kickdown. Natuurlijk is er ook de optie om volledig elektrisch te rijden met een actieradius van 36 kilometer (volgens NEDC). Porsche zelf is voorzichtiger en geeft 18 tot 36 km op omdat het NEDC in hun cyclus met uitgeschakelde airco en verwarming rijdt. Als laatste is er nog de zeil-functie. In deze modus doet de benzinemotor als het ware niet langer mee waardoor brandstof wordt bespaard.



Vaarwel 4.8-V8
Een andere nieuwe motor is de V6-biturbo. Deze vervangt de huidige atmosferische 4.8 liter V8. Ondanks twee cilinders in mindering levert de zescilinder 20 pk meer dan de achtpitter. Het vermogen groeit tot 420 pk totaal en het koppel neemt eveneens met 20 Nm toe tot 520 Nm. Toch claimen de Duitsers dat de V6 maar liefst 18% zuiniger is. Gebleven zijn de Panamera Turbo en de Panamera 4S-modellen, maar waarvan de laatste voortaan ook verkrijgbaar is als Executive-uitvoering. Deze variant heeft een wielbasis die met 15 centimeter verlengd is voor meer beenruimte achterin en is standaard bedeeld met twee individuele stoelen achterin en luchtvering. Het leveringsprogramma wordt in de loop van de tijd uitgebreid. Begin 2014 komt er een nieuwe, 300 pk sterke dieselmotor op de markt. Later verschijnen ook de exclusieve Panamera Turbo S en Panamera Turbo S Executive in een vernieuwde gedaante.



Verbeterde standaard
Als laatste pakte Porsche de standaarduitrusting van de Panamera aan. Bi-Xenon-koplampen, een multifunctioneel stuurwiel en een automatische achterklep behoren nu tot de standaarduitrusting. Op de optielijst prijken volledige LED-koplampen, verbeterde adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en een Lane Departure Warning-systeem.

Juli
Tijdens de Shanghai Motor Show is de vernieuwde Panamera voor het eerst in het echt te bewonderen. Vanaf juli staat hij bij de Porsche-dealer. De prijzen zullen op korte termijn bekend gemaakt worden. 

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.