Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Porsche 918 Spyder: definitieve specs en vanafprijs

15 mei 2013 - Details en specificaties over de plug-in hybride-sportwagen van Porsche, de 918 Spyder, vliegen al geruime tijd over tafel. Maar pas nu de productiestart nadert is bekend geworden wat diens definitieve capaciteiten zijn. Ook is er een vanafprijs.

De Porsche 918 Spyder moest maximale prestaties koppelen aan ongekend lage verbruikscijfers, en dat dankzij innovatieve plug-in hybridetechnologie. En dat is meer dan aardig gelukt. Een 4,6 liter V8-middenmotor beschikt uiteindelijk over een vermogen van 608 pk en is gekoppeld aan een zeventraps PDK-transmissie en twee krachtige elektromotoren. Die laatste worden gevoed door lithium-ion batterijen en drijven ieder een as aan. De 918 Spyder beschikt op deze manier over vierwielaandrijving.



Beestachtig snel
Het totale systeemvermogen bedraagt door de drie samenwerkende motoren een indrukwekkende 887 pk. Het totale koppel ligt op ‘meer dan 800 Nm’ en is al volledig beschikbaar bij 800 tpm. Stationair draaien dus. Omdat alle kracht direct vrijkomt duurt de sprint van 0 tot 100 km/h slechts 2,8 seconden, een vaartje van 200 km/h is al na 7,9 seconden bereikt en na 23 seconden wordt de magische grens van 300 km/h overschreden. Dat is beestachtig snel, maar niet zo vlug als zijn directe concurrenten, de LaFerrari en de McLaren P1.

14% bijtelling
Om tot die misselijkmakende tijden te komen dient de ‘Hot Lap’-modus ingeschakeld te zijn. Dit is een van de vijf mogelijke samenwerkingsvormen tussen de elektromotoren en de benzine-variant. Het andere uiterste is de E-power modus, waarbij de nadruk op elektrische aandrijving ligt. Het gemiddelde verbruik zou dan ook moeten zakken naar een belachelijk lage 3,3 l/100 km. De CO2-uitstoot die daar in theorie bij hoort is al evenzo lachwekkend, namelijk 79 g/km. Wie de 918 Spyder zakelijk wil gaan rijden, komt dus in aanmerking voor 14% bijtelling. Overigens sprint de 918 Spyder in de E-modus alsnog in zeven tellen naar de honderd. De topsnelheid is dan 150 km/h.



8 ton
Nu klinkt dat natuurlijk aantrekkelijk, zo´n lage bijtelling, maar dat verandert wellicht als je weet over welk bedrag die betaald moet worden. Porsche heeft de 918 Spyder in de prijslijsten gezet voor € 780.450,-. Niets mals, al is hij hiermee toch zeker een half miljoen euro goedkoper dan zijn directe rivalen. De Ferrari LaFerrari en McLaren P1 zijn dan weer exclusiever met een oplage van respectievelijk 499 en 375 exemplaren. Porsche bouwt, heel toepasselijk, 918 stuks van de 918 Spyder. De productie start op 18 september aanstaande, 9-18 dus.

Vrijwel perfect
  Als je het geluk hebt één van de 918´s te bemachtigen – hij is overigens ‘gewoon’ bij de Porsche-centra te bestellen – dan heb je een hele lijst met technische features uit je hoofd te leren. Wat te denken van een uit met koolstof versterkt kunststof opgebouwde carrosserie, een leeggewicht van 1.640 kg en met een bijna perfecte gewichtsverdeling van 43% voor en 57% achter. Door middel van adaptieve schokdempers en achterasbesturing moet de relatief zware Porsche alsnog als een getalenteerde ballerina bewegen. Uniek is het Porsche Active Aerodynamic, ofwel PAA. Dat past zich aan de verschillende rijmodi en rijomstandigheden aan, zodat er optimaal gebruik gemaakt kan worden van de luchtstromen. In E-modus heeft de 918 minimale luchtweerstand, in Hot Lap-modus juist maximale downforce. Ook beschikt de auto over zogenaamde ‘top pipes’. Dat zijn uitlaatpijpen boven de motor, zodat de tegendruk en temperatuurhuishouding geoptimaliseerd kunnen worden.

Weissach-pakket
Volgens Porsche is het interieur gericht op functionaliteit, maar natuurlijk ook bijzonder exclusief. Drie ronde klokken geven de vitale informatie weer en in de middenconsole is de bediening ondergebracht van onder meer de klimaatbeheersing, actieve spoilers en het Porsche Communication Management. Voor ultieme prestaties is het Weissach-pakket ontworpen. Daarbij worden het dak, de achterspoilers, buitenspiegels en raamframes uitgevoerd in carbon en worden de velgen vervaardigd uit magnesium. Samen met ‘enkele andere maatregelen’ zorgt dit voor een gewichtsverlies van 35 kg.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.