Autonieuws
Nieuwe details rond Maserati Levante
22 mei 2013 - Maserati timmert lekker aan de weg. Terwijl de Quattroporte en de Ghibli nog steeds veelvuldig het nieuws halen, dringt de volgende nieuweling van het merk met de drietand zich al weer op, de Levante. Maserati's eerste SUV staat op de agenda van 2014 en de eerste details druppelen inmiddels binnen.
Werd eerst aangenomen dat de Levante voor een aanzienlijk deel een opgewaardeerde Jeep Grand Cherokee zou worden, de laatste berichten melden dat Maserati hiervoor toch een stokje heeft gestoken. Insiders hebben tegen het Amerikaanse Edmunds gezegd dat er in de Levante meer originele Maserati-onderdelen worden verwerkt dan aanvankelijk werd voorzien. Zo zullen enkele belangrijke onderstelcomponenten (waaronder nagenoeg alle niet-flexibele delen van de ophanging) zelfs volledig gelijk zijn aan die van de Quattroporte en Ghibli. Voor het Q4-vierwielaandrijvingsysteem, dat overigens standaard op de Levante zit, wordt dan wel weer een beroep gedaan op de kennis en kunde van partner en 4x4-icoon Jeep. Een beetje terreinwaardigheid moet de Maserati-SUV immers toch wel bevatten, ook al zal 99% van de verkochte Levante’s in haar leven enkel de stedelijke jungle leren kennen.
Drie motoren
Het motorenpalet wordt eveneens geadopteerd van Maserati’s sedanmodellen. We kunnen ons dus op gaan maken voor een 3.0 liter V6-biturbo met ruwweg 410 pk en 550 Nm, een 3.8 liter V8 met net zo veel turbo´s die 530 pk en 710 Nm opwekt, en een drieliter V6-turbodiesel met een vermogen van minstens 275 pk en een koppel van 600 Nm. Reken er tevens op dat alle motoren gecombineerd worden met een automaat met acht verzetten.
Made in Italy
Toen de Kubang Concept, die de productieversie voorafging, werd gepresenteerd ging men er nog van uit dat de Levante zij aan zij met de Grand Cherokee zou worden gefabriceerd in de Jefferson North Assembly Plant in Detroit. Maar doordat beide SUV´s uiteindelijk minder gemeen zullen hebben, wordt ook de bouwlocatie heroverwogen. Het lijkt erop dat de Levante toch een ‘Made in Italy´-stempel krijgt opgedrukt. Jeep krijgt bovendien zo veel vraag naar de Grand Cherokee, dat de Levante er simpelweg niet meer bij kan.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com