Autonieuws
Nieuwe BMW X5 borduurt voor op succesformule
29 mei 2013 - Met de derde generatie van de BMW X5 borduurt BMW voort op het succes van zijn beide voorgangers. Met 1,3 miljoen verkochte exemplaren sinds 2000 kan van groot succes zeker gesproken worden. En dat succes moet met de nieuwe BMW X5 alleen nog maar groter worden. Hij is gegroeid qua afmetingen, afgeslankt qua gewicht en staat wat motoren en features betreft uiteraard op het niveau dat we anno 2013 in deze klasse mogen verwachten.
Wie de foto’s al even bekeken heeft zal het al wel duidelijk zijn geworden; BMW borduurt meer dan ooit tevoren voort op vorige generaties. De X5 zal voor menigeen als twee druppels water op zijn voorganger lijken. Hij is daarmee herkenbaar, maar ook voorspelbaar. Maar saai? Wat ons betreft zeker niet. De X5 blijft qua uitstraling een krachtpatser van jewelste. Het front is daarbij extra breed getrokken door de lichtunits samen te laten smelten met de dubbele nieren. Nieuwe lijnen over de flanken zorgen voor fraaie schaduwvlakken en versterken de wigvorm van de carrosserie. Ondanks dat de afmetingen nauwelijks zijn toegenomen, maken horizontale lijnen de achterzijde breder en robuuster.
Design ´werelden´
Personalisatie is de laatste jaren hét toverwoord bij nieuwe modellen en daarin stelt ook de nieuwe X5 niet teleur. BMW levert talloze pakketten om de SUV geheel naar smaak aan te kleden. Nieuw zijn twee ‘werelden’ genaamd Design Pure Experience en Design Pure Excellence. Beide pakketten geven de X5 een geheel eigen uitstraling. Wie voor Design Pure Experience kiest krijgt beschermende onderdelen onder de bumper uitgevoerd in roestvrijstaal, van mat zilver voorziene luchtinlaten, speciale aluminium raamomlijsting en mat chromen uitlaatpijpen. Van binnen is de Design Pure Experience uitgevoerd in een warm kleurenschema met Mocha-zwart leer met contrasterend stiksel en Fineline Pure hout. De Design Pure Excellence gooit het over een andere boeg. In dit geval zijn de beschermende delen onder de bumpers in carrosseriekleur gespoten wat ook geldt voor de kunststof delen op de wielkasten. De zwarte spijlen in de BMW-nieren zijn voorzien van chromen randjes en in de voorbumper zijn T-vormige elementen opgenomen om de buitenste luchtinlaten te accentueren. Ivoorwit Nappaleer met contrasterend stiksel, Amerikaanse eikenhout en in Atlas Grey uitgevoerd leer op het dashboard maken de Design Pure Excellence tot de meest chique van het stel. Maar er is meer. BMW levert de X5 uiteraard ook met een M sportpakket en dat is ook nog eens te combineren met één van de beide Design Pure-pakketten.
10,25 inch
Het dashboard in de nieuwe BMW X5 is heel herkenbaar uit andere BMW-modellen. De typische horizontale layout is tijdloos, strak en zo minimalistisch mogelijk door het overgrote deel van de knoppen samen te voegen. Bovenop het dashboard heeft BMW plaats gemaakt voor een vrijstaand 10,25 inch display waarop alle features van het iDrive-systeem worden weergegeven. Zoals we mogen verwachten is dat voorzien van de meest moderne features als internet connectiviteit, uitgebreide smartphone connectie en geavanceerde navigatie. Wat eveneens geavanceerd is is het head-up display dat voortaan volledig in kleur leverbaar is.
Ruim
De nieuwe BMW X5 is maar enkele millimeters in de lengte gegroeid, maar door efficiënter gebruik te maken van de ruimte groeide de leefruimte voor de passagiers. En ook het gebruiksgemak profiteerde ervan. De achterbank is in drie delen (40:20:40) neerklapbaar waardoor de bagageruimte vergroot kan worden van 650 naar 1.870 liter, respectievelijk 30 en 120 liter meer dan in het vorige model. Optioneel is een derde zitrij leverbaar, zodat er maximaal zeven inzittenden meekunnen. De in twee delen te openen achterklep is standaard elektrisch te openen en te sluiten.
Viercilinder dieselmotor
Het motorengamma van de X5 kent een noviteit: de komst van een 4-cilinder diesel. Maar dat is niet het enige, voor het eerst is er ook een X5 met enkel achterwielaandrijving. Niet geheel toevallig worden deze beide noviteiten samengevoegd in één model genaamd sDrive25d. De 218 pk sterke dieselmotor moet het mogelijk maken om maximaal 149 g/km uit te stoten en een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km te scoren. BMW zal daarmee een gigantische duikvlucht maken in de prijslijsten en de X5 zodoende aantrekkelijker maken dan ooit tevoren. Niet echt in de markt voor een viercilinder diesel? Niet gevreesd, BMW levert uiteraard ook de echt smakelijke modellen nog. Vanaf zijn marktintroductie eind dit jaar wordt afgetrapt met een xDrive30d (258 pk / 560 Nm) welke in 6,9 seconden naar 100 km/h sprint, een topsnelheid behaalt van 230 km/h en met 6,2 l/100 km alsnog een heel keurig verbruik scoort. Nog sterker is de X5 M50d die dankzij TwinPower Turbo-techniek 381 pk en 740 Nm op alle vier de wielen weet weg te zetten. Zijn sprint naar 100 km/h verloopt in 5,3 seconden en geeft het pas op als 250 km/h op de snelheidsmeter wordt getoond. Het gemiddelde verbruik ligt op 6,7 l/100 km in combinatie met een CO2-uitstoot van 177 g/km. Voorlopig de enige benzinemotor is de X5 xDrive50i, welke dankzij een V8 met TwinPower Turbo techniek maar liefst 450 pk en 650 Nm uit zijn 4.4 liter cilinderinhoud weet te persen. Met het noteren van 5,0 seconden op de sprint naar 100 km/h is dit, tot de komst van de X5 M, de snelste van het stel. Ook de minst zuinige, want de V8 lust 10,4 l/100 km en stoot 242 g/km uit. Kort na zijn marktdebuut zal BMW de X5 ook leveren als xDrive40d, xDrive35i en de genoemde viercilinder met zowel vier- als achterwielaandrijving, respectievelijk xDrive25d en sDrive25d.
Spartanburg
De nieuwe BMW X5 zal, net als zijn voorganger, worden gebouwd in de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg. Daar rollen ook de X3 en X6 van de band en zal de nieuwe X4 eveneens het levenslicht gaan zien. De prijzen worden in aanloop naar zijn marktdebuut op 16 november bekendgemaakt, maar zoals gezegd liggen de instapprijzen vermoedelijk aanzienlijk lager.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com