Autonieuws
Nu alle prijzen van de opgefriste BMW 5-serie
12 juni 2013 - In navolging van de gedaalde vanafprijs maakt BMW nu alle prijzen van de vernieuwde 5-serie bekend. Afhankelijk van het model is de populaire zakensedan enkele honderden euro's goedkoper of duurder geworden.
Met het toevoegen van de 518d aan het leveringsprogramma is instappen € 2.000,- voordeliger geworden. De BMW 5-serie is voortaan te koop vanaf € 45.990,- en dat tarief behoort toe aan de net genoemde dieselmotor met 143 pk sterke tweeliter viercilinder. Gaan we het diesellijstje verder af dan is de vertrouwde 520d de eerstvolgende. Die is er voortaan vanaf € 48.990,-. Uitgerust met een 8-traps automaat kost ‘ie € 51.227,- en ook nog voorzien van xDrive-vierwielaandrijving mag je daar nog eens € 4.500,- bij optellen. Dan de 525d, daarvan begint de prijs bij € 56.200,-. De eerste zescilinder-diesel is de 530d en daarvoor vraagt de BMW-verkoper minstens € 63.900,-. De eerder genoemde automaat is standaard. De 535d levert een serieuze hoeveelheid kracht meer, maar dat vergt evengoed een serieuze investering van precies € 6.000,- extra. Helemaal bovenin de diesellijst staat de M550d xDrive, ook wel de M5d genoemd. Voor € 102.888,- is hij de uwe.
Op benzine rijden kan met de 520i. Voor € 49.500,- koop je hem en met automaat heb je deze na € 48.280,- overgemaakt te hebben. Een bescheiden meerprijs dus. De 528i heeft een vanafprijs van € 54.361,- terwijl de 535i – met zes-in-lijn – op z’n minst € 64.900,- kost. De ActiveHybrid 5 is er dan weer vanaf € 70.500,-. Onder de reguliere 5-series is de 550i de dikste met een prijskaartje van € 90.000,-. De M5 is van een heel ander kaliber en dat zie je terug in het financiële plaatje: € 128.500,-.
Touring
Een carrosserie-uitvoering van de 5-serie die sterk aan populariteit heeft gewonnen is de Touring ondanks dat deze tussen de twee- en vierduizend euro duurder is dan de sedanvariant. Prijzen beginnen bij € 49.990,- voor de 518d, gevolgd door de 520d met een starttarief van € 53.500,-. Als 525d is de praktische 5-serie Touring er vanaf € 60.604,- en als 530dA (A van standaard automaat) staat hij in de boeken voor € 72.164,-. Ben je pas tevreden met 300 pk of meer, dan ben je aangewezen op de 535d en M550d. Daarvoor moet je portemonnee respectievelijk minstens € 74.150,- en € 106.341,- diep zijn.
Voor de volledigheid noemen we ook nog even de benzinemodellen. Daarbij is net als bij de vierdeurs de 520i de voordeligste met € 49.500,-. Voor de 528i moet minstens € 57.900,- neergeteld worden en de 535i is er vanaf € 68.221,-. De topper luistert ook hier weer naar 550. Moet je wel eens aandachtig wapperen met € 94.061,-.
Gran Turismo
Minder gretig aftrek vindt de 5-serie GT. Het gevoelige uiterlijk heeft daar zeker mee te maken, maar ook de hogere positionering en daarmee de hogere vanafprijzen ten opzichte van de Sedan en Touring spelen ongetwijfeld een rol hierin. Instappen doe je vanaf € 59.900,- met de 520d. Daarna heb je meteen een dikke zescilinder te pakken, de 530dA. Het gevraagde tarief luidt dan ineens € 72.500,-. De meerprijs voor xDrive bedraagt € 4.800,-. Vervolgens is er onder de diesel nog de 535dA. Die begint bij € 78.900,-. Het benzinegamma kent alleen zescilinders met enkel de 535iA en de 550iA. Na het afrekenen van respectievelijk € 73.500,- en € 99.000,- rijd je ermee weg.
De vernieuwde BMW 5-serie is per direct te bestellen en arriveert over enkele weken bij de dealer.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com