Autonieuws
De BMW 4-serie is officieel
13 juni 2013 - Nog even geen weekend voor de actuele automedia. BMW wil zo vlak voor het weekend graag nog even de onthulling van de 4-serie kwijt. Vanaf oktober kunnen we er ook daadwerkelijk in zitten, dan staat hij namelijk bij de dealer.
Je moet welhaast in een inheemse grot hebben geleefd wil je nog niet op de hoogte zijn van het feit dat de 4-serie Coupé de opvolger van de 3-serie Coupé is zoals de cabrioletversie dat van de 3-serie Cabriolet zal zijn. BMW maakt deze stap om het rechtstreeks op te kunnen nemen tegen de Audi A5 en tweedeurs-carrosserievarianten van de Mercedes E-klasse die feitelijk eveneens gestoeld zijn op een model in een lagere prijsklasse.
Verdiend hoger cijfer
Om weliswaar het nog onbekende, maar hogere prijskaartje te kunnen rechtvaardigen heeft BMW meer gedaan dan alleen een hoger cijfer achterop de 4-serie plakken. Met een lengte van 4,64 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,37 meter is de nieuwkomer net even wat langer en breder, maar vooral lager dan de 3-serie Sedan. Ten opzichte van zijn voorganger zijn de maatverschillen zelf groot te noemen. Vandaar het wijzigen van de proporties? Nou, wanneer dit op de juiste manier is gedaan, dan verhogen deze de attractiewaarde, in dit geval ten opzichte van de jongste 3-serie. Oordeel zelf!
Strakker sturen
Het creëren van meer branie is niet de enige ingreep, ook zou de 4-serie Coupé zeer gewilliger moeten sturen. Daartoe werd de spoorbreedte voor en achter verbreed, het chassis onder handen genomen, kortere veren en andere dempers gemonteerd en ook de hoekstand van de wielen (camber) aangepast. BMW beweert dat de 4-serie de best sturende coupé in z’n klasse is. De ideale gewichtsverdeling van 50/50 belooft in ieder geval veel goeds.
Actieve zitpositie
In vergelijk met z’n technische basis staat de 4-serie 10 millimeter dichter op het asfalt. De wielbasis is met 2,81 meter wel exact even lang als die van de 3-serie, dus wie de BMW-dealer al eens heeft bezocht weet wat hij zoal aan binnenruimte kan verwachten.
Sowieso kent het binnenste op het oog veel gelijkenissen met de 3-serie. Het dashboard is nagenoeg identiek, maar de stoelen zijn anders geprofileerd. Ze sluiten het lichaam meer in. Tevens liggen ze dieper in de carrosserie en ook dat draagt bij aan een actievere zithouding.
Motoren
In oktober start de levering, drie motoren zullen dan leverbaar zijn. Instapper is de 420d, de viercilinder-diesel met 184 pk, tijdelijk gevolgd door de 428i-benzine met 248 pk en de 435i, het voorlopige topmodel met 306 pk sterke zes-in-lijn. Voor die laatste geeft BMW een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,1 seconden in combinatie met handgeschakelde 6-bak. Een 8-traps automaat en xDrive-vierwielaandrijving is op de meeste modellen te verkrijgen. De in een later stadium te verwachten 435d beschikt standaard over die automatische transmissie. In de eveneens latere 430d kan er ook niet vanouds gepookt worden. Ook kort na de marktlancering te bestellen is de 420i. Die levert 184 pk. Overige specificaties worden nader bekend gemaakt, net als de absolute topper, de rond 450 pk sterke M4.
BMW gaat de 4-serie voor het eerst aan het grote publiek tonen op de IAA in Frankfurt in september. De verkoop vangt kort daarna aan. Prijzen moeten nog volgen.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com