Autonieuws
Een knallend afscheid. Dit is de Audi RS3!
21 november 2010 - Een dijk van een motor, vierwielaandrijving en bloedsnelle prestaties in een aantrekkelijk omhulsel. Audi verwelkomt voor het eerst in haar geschiedenis een RS op basis van de A3 (Sportback). Een knallend afscheid van het model dat op z?n laatste benen loopt.
Lang hebben we ernaar uitgekeken en op moeten wachten: een Audi RS3. Nu is ‘ie er dan eindelijk en Audi heeft het wachten de moeite waard gemaakt. Want, deze bom – kernbom mogen we wel zeggen – beschikt over dezelfde vijfcilinder als de TT RS en hoest zowaar 340 pk op. Het maximale koppel ligt op 450 Nm en een dergelijke hoeveel kracht is goed voor een katapultsprint van 0-100 km/h in 4,6 seconden. Dat is net zo snel als de R8 met V8! En dat terwijl jij met het hele gezin plus viervoeter onderweg bent want Audi heeft de RS3 op de Sportback gebaseerd en dat betekent een waardige vierzitter en nog voldoende bagageruimte. Geweldig toch!
Overige cijfers
De topsnelheid van de RS3 is begrensd op 250 km/h. Wie gematigd de 2.5 liter turbomotor de sporen geeft kan een gemiddeld benzineverbruik halen van 9,1 l/100 km. De daarbij gepaard gaande CO2-uitstoot bedraagt 212 g/km. Om het brandstofverbruik beperkt te houden heeft Audi de zevende overbrengingsverhouding van de standaard gemonteerde S-tronic met dubbele koppeling extra lang gekozen. Op- en terugschakelen gaat overigens razendsnel en kan via de peddels vlak achter het stuurwiel. Dankzij de permanente vierwielaandrijving Quattro in combinatie met een toegenomen spoorbreedte zou er grip te over moeten zijn. Een verlaging van 25 mm garandeert een sublieme wegligging, niet in de laatste plaats vanwege het speciaal afgestemde sportonderstel.
Slappe was
Het is niet moeilijk de Audi RS3 te onderscheiden van een huis-tuin-en-keuken-A3. Quattro GmbH heeft flink uitgepakt. Dikke spoilers, uitgeklopte wielkasten, 19 inch lichtmetaal, serieuze rubberen sloffen en remmerij die op hun taak berekend zijn. Het in wordt gesierd door fijn nappaleder voorzien van contrasterende stiksels, fraai geprofileerde sportstoelen en details afgewerkt met pianolak of aluminium. Aan features eveneens geen gebrek. Meest interessante zijn de Sport-knop en de laptimer. Ook leuk is het ESP dat meerdere niveaus kent: volledig aan, een vleugje speelruimte of compleet uitgeschakeld.
Audi zet de nieuwe RS3 Sportback begin 2011 bij haar dealers. Prijzen volgen spoedig.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com