Autonieuws
Blauw eenmansgenot: Jaguar F-type Project 7
9 juli 2013 - De Jaguar D-type is een van de meest legendarische racer allertijden, een statement dat je af en toe moet koesteren. Dat doet Jaguar met de F-type Project 7.
‘It isn’t a static concept, but a fully-functional high-performance sports car that must be driven fast.’ Nou, dat is de Jaguar F-type Project 7 aan te zien. Nu is de normale F-type al een auto waar al heel veel snelheid in zit ook al staat hij stil, bij het aanschouwen van de Project 7 weet je bij voorbaat helemaal dat hij knalhard kan. Van het aangepaste, gemenere uiterlijk waarbij veel carbon is gebruikt, via de blauwe kleurstelling als het zoveelste visuele eerbetoon aan de D-types uit 1956 en 1957, tot aan het feit dat de cockpit slechts plek biedt aan één persoon, het zijn allemaal prachtige details die blijkgeven dat de F-type Project 7 een beest om te rijden moet zijn. Puur eenmansgenot!
4 maanden
De Project 7 is in slechts 4 maanden ontwikkeld en gebouwd. Dat was mogelijk doordat de basis al grotendeels vaststond, want als donorauto diende natuurlijk de bestaande F-type. Toch zijn er nog veel technische verschillen met die volbloed roadster. Zo is de voorruit een stuk lager, zit de bestuurder 30 millimeter dieper in de carrosserie en is hij vastgesnoerd in 4-puntsgordels, en heeft de tweede stoel plaats moeten maken voor een supergave houder waarin de eigenaar de bij de auto passende helm kan stallen. De 7, dat groot is afgebeeld op de flanken, keert in het interieur op de bevestigingsriem voor de klassieke race-helm weer terug. Het nummer verwijst naar het totaal aantal overwinningen die Jaguar tijdens de 24 Uren van Le Mans wist binnen te slepen.
Race-machine
Ook onder de koets trakteert Jaguar op meer lekkers. De achtcilinder in de neus is sterker dan de V8 S in de gewone F-type; 550 pk en 680 Nm levert ‘ie en dat is 55 pk en evenveel Newtonmeters meer dan de originele motor. Van 0 naar 100 km/h accelereren is in 4,1 seconden gepiept en de topsnelheid ligt op 300 km/h. En er is nog meer. De F-type Project 7 ligt 10 millimeter dichter tegen het asfalt en beschikt over specifieke veren en dempers. ‘I´m very much looking forward to driving it at Goodwood’, zegt Mike Cross, de ontwikkelingchef bij Jaguar. Dat willen wij wel geloven, ja.
Pronkstuk
Het is overigens niet de eerste keer dat Jaguar een hommage brengt aan de illustere D-type. Eerder deed het dat al eens in 1998 met de XK180 Concept, een auto die iedereen graag in productie zag gaan, maar waar het nooit van kwam. Ook de F-type Project 7 zal helaas nooit in lokale showrooms te zien zijn. Nadat hij op 12 juli aanstaande acte de presence heeft gegeven tijdens het Goodwood Festival of Speed verdwijnt hij achter museumglas, om slechts af en toe rond de wereld te vliegen om te stralen op prestigieuze autoshows.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com