Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

25 juli 2013 - Land Rover werkt aan een viercilinder-dieselmotor voor de nieuwe Range Rover Sport. Deze motor, een extra krachtige variant van de reeds in de Evoque leverbare SDV4, zal in de loop van 2014 vermarkt worden, kort na de introductie van de V6-hybride die ook nieuw voor Range Rover is.

Door schonere V6-dieselmotoren is de nieuwe Range Rover Sport, die we begin deze week reden in Wales en omstreken, in ons land al een stuk betaalbaarder geworden dan zijn voorganger. Dat een viercilindermotor de vanafprijs – ook elders in de wereld – nog verder zal doen zakken bewijzen de Mercedes M 250 CDI en de BMW X5 sDrive25d, terwijl deze Duitse SUV’s er echt niet slechter van zijn geworden. Land Rover heeft dit opgepikt en zodoende kunnen we binnenkort ook een potige 4-cilinderdiesel in de nieuwe Range Rover Sport verwachten.

‘Ruim 200 pk’
De viercilinder-diesel voor de Range Rover Sport is gebaseerd op de 2.2 liter SDV4 die onder andere in de Evoque verkrijgbaar is. In dat model levert het blok al een ferme 190 pk en 420 Nm. Voor de Range Rover Sport schiet het vermogen door de 200 pk. Hoe hoog het maximale koppel (ongeveer) is wil Land Rover nog niet kwijt. Ter vergelijk: de M 250 CDI en X5 sDrive25d produceren respectievelijk 500 en 450 Nm en accelereren met een vergelijkbaar wagengewicht in 9 en 8,2 seconden naar 100 km/h.

V6-hybride
Al eerder aangekondigd is de hybride-versie van zowel de Range Rover als de Range Rover Sport. Op de aanstormende IAA in Frankfurt in september gaat Land Rover deze onthullen en nog voor de jaarwisseling staat het model in de showroom, met onder de kap een 3.0 liter V6-diesel in combinatie met een elektromotor. De hybridemodule is echter zo ontworpen dat het ook kan samenwerken met een viercilinder, dus dat belooft nog wat. Overigens gaat het niet om een plug-in hybride; die volgt mogelijk later afhankelijk van de marktvraag.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.