Autonieuws
Range Rover Evoque van 2014 trapt af met 9-traps
19 augustus 2013 - Ja, je ziet een kleur die nog niet eerder verkrijgbaar was op de Evoque. En je kan ook meer cosmetica ontdekken; zwarte uitlaten, nieuwe lakken en andere badges bijvoorbeeld. Of een systeem dat verkeersborden leest en desnoods zelf je auto parkeert. Maar dat is niet wat modeljaar 2014 van de Evoque zo interessant maakt. Dat Land Rover " als eerste " uitpakt met een 9-traps automaat, dat wél.
Samen met transmissie-expert ZF ontwikkelde Land Rover een automaat die negen versnellingen telt. De nieuwe transmissie, die voluit ZF-9HP heet, wordt leverbaar op de enige beschikbare benzineversie (240 pk) en de twee krachtigste diesels (150 en 190 pk). En dat betekent weer dat die motoriseringen in één klap drie versnellingen rijker zijn, met als belangrijkste winst een verbruik dat tot 11 procent is gedaald. Ook het aantal CO2-grammetjes dat de Evoque voortaan uitstoot is lager, maximaal 9,5 procent om preciezer te zijn.
Naast een sterk verbeterde efficiëntie prijst Land Rover ook de reactietijd van de nieuwe automaat. Die zou ultrakort zijn, waarvan ZF zelf zegt dat deze onder de drempelwaarde ligt van het menselijke waarnemingsvermogen. Daarnaast is er een adaptief schakelprogramma dat zich snel aanpast aan de rijstijl.
Active Driveline
De nieuwe automaat is niet de enige extra aandrijfoptie. Voortaan biedt Land Rover ook een inschakelbare vierwielaandrijving aan, Active Driveline genaamd. Bij snelheden tot 35 km/h stuurt die het vermogen altijd naar alle vier de wielen, maar daarboven hangt het systeem gewoon de voorwielaandrijver uit. Pas als de wegomstandigheden erom vragen, dan volstaan 300 milliseconden om de achterwielen ter hulp te roepen.
De Active Driveline is tevens uitgevoerd met de nieuwe functie Active Torque Biasing met e-Diff-technologie (elektronisch gestuurd differentieel) om het aandrijfkoppel over de achterwielen te verdelen en daarmee tractie en stabiliteit te optimaliseren. Handig tijdens meer ‘uitdagende´ rijomstandigheden. Op zijn beurt zorgt het eveneens nieuwe Torque Vectoring by Braking weer dat de Evoque minder onderstuurgevoelig is.
Slimmer dan voorheen
Voor het modeljaar 2014 werden de bestuurder-ondersteunende capaciteiten van de Range Rover Evoque eveneens aanzienlijk verder verbeterd door de introductie van zeven nieuwe functies. Zo wordt het al bestaande Park Assist uitgebreid met Park Exit en Perpendicular Park. Deze functies maken het mogelijk om ook automatisch uit het parkeervak weg te rijden, zowel uit parallel aan de rijbaan gelegen parkeerplekken (het zogenoemde fileparkeren) als uit dwars op de rijrichting gelegen vakken.
Andere te bestellen systemen zijn adaptieve cruise control, detectie van naderende voertuigen en een systeem dat de bestuurder waarschuwt voor van links en/of rechts naderende voertuigen bij achteruitrijden. Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition (verkeersbordenherkenning) en Wade Sensing, dat visuele informatie geeft tijdens het waden door rivierbeddingen, zijn tevens verkrijgbaar.
De Range Rover Evoque van modeljaar 2014 is vanaf november te koop.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com