Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Slimme verlichting voor vernieuwde Audi A8

20 augustus 2013 - Nog net voordat de gloednieuwe S-klasse bij de dealer staat presenteert Audi de opgefriste A8 en S8. Het grootste nieuws onder de vooral onderhuids aangebrachte verbeteringen zijn de innovatieve matrix-koplampen. Die 'zien' wat het menselijke oog vaak niet ziet.

Er is al veel gezegd en geschreven over de slimme matrix-verlichting van Audi. In het kort komt het erop neer dat deze verlichtingstechniek, dat opgebouwd is uit 25 LED’s, objecten en andere obstakels op de weg specifiek kan uitlichten zodat ze beter en eerder opgemerkt worden. En dat komt de veiligheid uiteraard ten goede. Het tegenovergestelde is ook mogelijk en daarmee doelen we op het ‘ontwijken’ van andere objecten, in het bijzonder tegenliggers. Om verblinding te voorkomen ziet Audi’s innovatieve matrix-verlichting aan de hand van een camera waar tegenliggers zich voor de A8 begeven, om vervolgens ‘om hun heen’ te schijnen. Het gebied rondom de tegenligger wordt wel beschenen.  En er is nog meer. De matrix-verlichting werkt nauw samen met het navigatiesysteem dat onderdeel uitmaakt van MMI. Op basis van kaartinformatie ‘draaien’ de koplampen – want voorzien van bochtverlichting – al in nog voordat de bestuurder van plan was die actie te maken. En met precies de hoeveelheid licht in relatie tot de gehanteerde rijstijl en de wegsituatie. Ook de knipperlichtfunctie werkt op een soortgelijke wijze. Nadat de bestuurder richting heeft aangeven, lichten de verschillende LED-segmenten in de richtingaanwijzers beurtelings op. Dit gebeurt met intervallen van 150 milliseconden van binnen naar buiten in de richting die de auto op gaat. Dit valt met name bij zonsondergang op, overdag is de matrix-verlichting die debuteert op de A8 en S8 vooral te herkennen aan de herontworpen LED-dagrijverlichting.

Head-up display
Op subtiele wijzigingen aan de bumpers, de grille en de raamlijsten na behielden de A8 en S8 hun exterieurdesign, met de mogelijkheid tot het kiezen van wielen tot maximaal 21 inch en 5 nieuwe lakkleuren. In totaal bevat het palet nu 12 tinten. Wel compleet nieuw zijn de LED-achterlichten en de achterklep. Dat laatste is gedaan om de toegang tot de kofferruimte te verbeteren. Maar de aandacht ging toch vooral uit naar het binnenste en de techniek onder het pas 3 jaar oude koetswerk. Op diverse plaatsen is er gewerkt aan de isolatie zodat Audi’s vlaggenschip nog stiller is dan voorheen. Daarnaast heeft Audi het aantal verkrijgbare assistentiesystemen uitgebreid. Voortaan is ook Active lane assist, dat tegenstuurt als de bestuurder onbedoeld van de rijstrook wisselt, verkrijgbaar en introduceert Audi een head-up display. Verder krijgt het automatische parkeersysteem nu hulp van een 360-graden camera en kan Night vision heden voetgangers beter onderscheiden van grote dieren. Voor de liefhebbers van maatwerk is er Audi Exclusive, maar ook de standaard interieurmogelijkheden zijn uitgebreid. Zo is er een nieuwe lijn van bekledingsstoffen, interieurcombinaties en detaillering. Nieuw zijn zoal inlegpanelen in gevlamd, bruin/zilver populierenhout en gevlamd, bruin/goud eshout alsook Unikat-leder. 

Efficiëntere motoren
Het motorenprogramma blijft als vanouds, al zijn de prestaties van de meeste varianten (sterk) verbeterd tegen een efficiëntere verbranding. Oftewel, een lager brandstofverbruik – zo’n 10 procent voor alle krachtbronnen. Onder aan de ladder staat de A8 hybrid met 2.0 liter viercilinder gekoppeld aan een elektromotor. Gecombineerd levert het hybridesysteem 245 pk en 480 Nm en weet het een theoretisch verbruik te realiseren 6,3 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 147 g/km. Tot de overige benzines behoren de 3.0 liter TFSI met 310 pk, gevolgd door de 4.0 liter V8 met 435 pk. Onder het kopje diesels vind je de 4.2 liter V8 met 385 pk en 850 Nm en de populaire 3.0 liter V6-TDI met 258 pk. Audi heeft het verbruik daarvan aangescherpt tot 5,9 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 155 g/km. Tot de absolute toppers behoren natuurlijk de S8 met 520 pk sterke V8 en de 500 pk sterke A8 Lang W12, die zich pas begin 2014 bij de rest van het gamma voegt. Alle A8-motoriseringen zijn overigens standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat. De duurdere modellen beschikken ook nog over quattro-vierwielaandrijving en het brandstofbesparende Cilinder on Demand, waarbij bij deellast automatisch de helft van het totaal aantal verbrandingskamers wordt uitgeschakeld. De vernieuwde Audi A8 beleeft zijn wereldpremière op de IAA en staat nog voor 2014 in de showroom. De Duitse prijzen inmiddels al bekendgemaakt en zijn nauwelijks veranderd.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.