Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Audi Sport Quattro Concept rijdt 21ste eeuw binnen

3 september 2013 - Als grootste fuif tijdens de IAA Frankfurt rijdt Audi de Sport Quattro Concept op het podium. De studie borduurt voort op de 3 jaar geleden getoonde concept met bijna dezelfde naam en is weer een stap dichterbij een eventueel productiemodel.

In 2010 stelde Audi op de Autosalon van Parijs al eens een studiemodel met de naam Quattro Concept voor. Over serieproductie gingen – zoals bij de meeste conceptcars – nog een tijd lang geruchten, maar de knoop werd nooit doorgehakt. Drie jaar later doet Audi de oefening nog eens over, maar voegt het de naam ‘Sport´ toe aan dit tweede hoofdstuk rond de Sport Quattro van de 21ste eeuw, waarvan Audi nog altijd niet heeft bevestigd of er een productiemodel wordt gebouwd.



Knipoog naar 1983
Het lijnenspel van de nieuwe Sport Quattro is uiteraard losjes gebaseerd op dat van de originele oer-quattro uit 1983. Audi beweert dat de functie voorrang kreeg op het design, maar het merk zal niet ontkennen dat er met de grille en de minimalistisch uitgevoerde lichtunits (met de innovatieve matrix LED-koplampen, net als bij de vernieuwde Audi A8) toch behoorlijk wat tekenwerk gemoeid ging. De Sport Quattro wijst ook alvast een blik in de toekomst, want zo zal je het radiatorrooster terug gaan zien op de toekomstige S- en RS-modellen. Rusten doet de auto op grote 21 inch velgen, vastgeschroefd met een enkele moer. Erg racy. Dat zijn ook de carbon-keramische remmen die achter de honinggraad wielen schuilgaan.



Minimalistisch
Het interieur, dat optisch enkel voorziet in de broodnodige functies, omvat geprofileerde sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een op de bestuurder gericht geheel digitaal instrumentarium. Uiteraard is alles instelbaar, met verschillende modi waaronder een scherm dat de bestuurder alle relevante informatie verschaft als deze ooit eens met de auto op een circuit verzeilt raakt. Overigens biedt de Sport Quattro Concept slechts plaats voor twee personen, maar met een lengte van 4,60 meter en een breedte van 1,96 meter neemt hij alvast meer plaats in beslag dan de eerste poging uit 2010.



Krachtige plug-in hybride
Dan de krachtcentrale. Laten we beginnen met het vertellen dat versie 1.0 met z’n 408 pk sterke 5-cilinderturbo maar een watje is in vergelijking met deze nieuweling. De Sport Quattro Concept spuugt er namelijk zo maar eventjes 700 pk en 800 Nm uit! Als we er ook nog aan toevoegen dat het gemiddelde benzineverbruik slechts 2,5 l/100km bedraagt, dan heb je wellicht al wel in de gaten dat het om een plug-in-hybride gaat. De Sport Quattro is zo geconstrueerd dat hij de krachten kan opsplitsen in een 560 pk en 700 Nm sterke 4.0 liter V8-biturbo en een elektromotor die 150 pk en 400 Nm opwekt. Op alleen die laatste kan in EV-modus maximaal 50 km gereden worden. Daarna moet de lithium-ion-batterij weer aan het stopcontact. Wil je dat beide aandrijflijnen hun kracht samen via een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling naar het asfalt versluizen, dan dien je de bewuste knop in Sport-modus te schakelen. Deze combinatie zorgt ervoor dat een tijd van 3,7 seconden kan neergezet worden in de 100 km/h-sprint en dat een topsnelheid van 305 km/h gehaald kan worden.



CFRP en carbon
Indrukwekkend prestaties, waardoor je bijna zou vergeten dat de Audi Sport Quattro een zwaarlijvig accupakket moet meesleuren. Audi tracht die dan ook zo veel mogelijk te compenseren door lichtgewicht materialen te gebruiken. Aluminium voor de deuren en voorvleugels bijvoorbeeld en een met koolstofvezel versterkte kunststof dak, motorkap en kofferklep. Toch is de studie met 1.850 kg nog altijd geen pluimgewicht geworden. Ach, met zoveel vermogen hoef je nu eenmaal niet op een grammetje letten…

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.