Autonieuws
BMW i8: eindelijk intstappen en wegrijden
9 september 2013 - Met de BMW i8 lanceert de Zuid-Duitse autofabrikant de sportauto van de toekomst. Maar dan wel nu al. BMW gaat met haar i-submerk een gewaagde en spectaculaire stap maken en de i8 is daarvan de vaandeldrager.
Over de BMW i8 is al zoveel gezegd en geschreven dat we feitelijk kunnen volstaan met het tonen van de officiële foto’s van het productiemodel. En daarbij te vermelden dat die grotendeels identiek is aan de conceptcar zoals BMW ons die in de zomer van 2011 voorstelde, tegelijk met de i3 Concept. Een positief feit, want BMW weet daarmee een spraakmakende auto op de markt te brengen.
De BMW i8 samengevat
Om niet teveel in herhaling te vallen, maar ook niet geheel te verzaken vatten we de i8 nog even voor je samen. De BMW i8 is, in tegenstelling tot de geheel elektrisch aangedreven i3, een plug-in hybride. De 2+2-zitter weegt dankzij het gebruik van CFRP en veel andere lichtgewicht materialen ‘slechts’ 1.490 kg. En dat resulteert met het gecombineerde vermogen van de 1.5 liter turbomotor (231 pk) en de elektromotor (131 pk) in een 0-100 km/h-sprint in slechts 4,4 seconden. Niet mis voor een hybride-sportwagen.
Het gemiddelde verbruik volgens de speciale meetcyclus bedraagt een schamele 2,5 l/100 km, en aangezien de CO2-uitstoot slechts 59 g/km bedraagt kunnen leaserijders volgend jaar rekenen op 14% bijtelling. Blijft eigenlijk over de actieradius. Die bedraagt een acceptabele 500 kilometer, waarvan maximaal 35 kilometers geheel elektrisch zijn af te leggen.
Prijs
Mocht je hongerig zijn naar alle details dan verwijzen wij je met plezier naar ons uitgebreide BMW i8-dossier. Meteen bestellen kan ook. De vanafprijs bedraagt om en nabij de € 110.000,-.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com