Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

9 september 2013 - Na 17 jaar neemt Mercedes-Benz afscheid van de CL-naam. Hoewel dat pas in 2014 daadwerkelijk gaat gebeuren, luidt het merk nu al " op de IAA in Frankfurt " de terugkeer van de S-klasse Coupé in met een (realistische) conceptversie van die auto.

Mercedes-Benz wil haar leveringsprogramma – dat alsmaar blijft uitdijen met modelvarianten – vereenvoudigen en grijpt dat meteen bij de keel door een makkelijkere opbouw van de modelnamen. De CLK-klasse, die voortaan E-klasse Coupé heet, nam daarin het voortouw en nu is het dus de beurt aan de CL. Ook die krijgt – na zeventien jaren trouwe dienst – weer zijn oorspronkelijke naam opgespeld: S-klasse Coupé. Maar de naam is naast een compleet nieuw lijf en ledematen eigenlijk ook het enige dat veranderd is. Voor de rest is de tweedeurs S-klasse, waarvan er ook een cabriolet zal verschijnen, traditioneel het summum dat Mercedes-Benz te bieden heeft.

In de geest van de CL(A)
Helemaal af is de nieuwe S-klasse Coupé overigens nog niet. Maar met een conceptversie op de IAA van Frankfurt worden alvast hoge ogen gegooid met het uiteindelijke model. Die productieversie staat er volgend jaar, maar die zal niet veel afwijken van dit showexemplaar. Kracht, exclusiviteit en elegantie, dat is wat de gewelfde koets van de liefst 5,05 meter lange en amper 1,41 meter hoge vierzitter moet oproepen. Een moderne interpretatie van een concept dat geen afbreuk doet aan het klassieke recept van de CL-klasse. De zijruiten hebben nog steeds geen raamomlijsting, de B-stijl wordt ook bij de S-klasse Coupé achterwege gelaten. En net als de vierdeurs S-Klasse wordt ook bij diens tweedeurs uitsluitend gebruik gemaakt van LED’s. Zowel de binnen- als de buitenverlichting doet er beroep op. Bij de aanblik van het front moeten we trouwens meteen denken aan de F800 Style, waarvan de CLS en CLA hun neus ook hebben ontleend.

Tikkeltje sportiever
Het interieur verwijst sterk naar de S-klasse. Ook hier wordt het dashboard gedomineerd door twee 12,3 inch grote displays, al is het geheel een stuk vlakker gehouden om de sportiviteit meer in de verf te zetten. Sowieso fluit het binnenste van de Coupé een net wat vlottere melodie dan dat van de toplimousine. Zo pakt het showexemplaar ook uit met een compacter stuurwiel met afgeplatte onderkant, een specifieke lay-out voor de digitale klokkenwinkel en kenmerkende, ronde verluchtingsroosters. Wit domineert, maar het kleurenpalet wordt uiteraard erg uitgebreid. En als je maar diep genoeg in de buidel tast, zal je de S-klasse Coupé helemaal naar je hand kunnen zetten.

Aandrijflijn(en)
Natuurlijk heeft de S-Coupé achterwielaandrijving en luchtvering die, net als bij de S-klasse, oneffenheden in het wegdek van te voren ziet aankomen en daarop anticipeert. Maar over technische details wijdt Mercedes in Frankfurt niet uit. Gelukkig wel over de motor voorin die bijna eindeloze neus. Dat is een 4.7 liter V8-biturbo met 455 pk en 700 Nm. Je kan hem ook in het productiemodel verwachten, evenals een nog sterkere V12. Twee AMG´s zijn tevens absolute zekerheden. Wat nog een vraagteken blijft, is hoe ver Mercedes een stapje terug wil doen. Technisch moet een zescilinder geen probleem opleveren. Zelfs een moderne viercilinder zou zijn mannetje kunnen staan. Maar kunnen trouwe klanten dit ook aan?

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.