Autonieuws
Maserati gaat als een raket
12 september 2013 - Maserati heeft de wind in de zeilen. In de eerste acht maanden van dit jaar heeft het merk al drie keer zoveel orders geschreven als over heel 2012.
Het orderboek van Maserati staat nu gevuld met ruim 20.000 handtekeningen en gemiddeld genomen komen er daar elke maand duizenden bij. Het laat zich vast al wel raden welke modellen voor het leeuwendeel van het significant toegenomen succes verantwoordelijk zijn. Precies, de nieuwe Quattroporte en de kleine Ghibli. Terwijl die eerste vooral gretig aftrek vindt onder Chinezen, gaat de tweede eigenlijk overal ter wereld als een warm broodje over de toonbank. Opvallend is dat de Quattroporte erg populair is onder vrouwen (40%) en jonge mensen. De gemiddelde leeftijd van de Chinese koper is namelijk 37 jaar.
Op schema
De uitstekende verkopen is een opsteker voor Maserati in de aanloop naar de ambitieuze jaarafzet van 50.000 auto’s in 2015. Verwacht wordt dat het merk over heel 2014 al de 40.000 exemplaren zal aantikken en dan is de Levante, Maserati’s eerste SUV, nog niet eens in de prijslijsten gezet. Die komt over pak ‘em beet anderhalf jaar en moet naar schatting goed zijn voor een additionele 20.000 tot 25.000 nieuwe klanten. Met zo’n sterke groei zijn extra dealers natuurlijk geen overbodige luxe. Zodoende heeft Maserati tevens het plan gesmeden haar dealerkanaal fors uit te breiden: van 320 stuks tegen het einde van dit jaar tot mogelijk 450 rond 2016. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com