Autonieuws
Porsche voltooid turbo-schare met 911 Turbo Cabriolet
22 september 2013 - In november van dit jaar presenteert Porsche de 911 Turbo Cabriolet en de 911 Turbo S Cabrio. En dat precies vijftig jaar na het debuut van de eerste 911. Tijd voor een party dus. En deze twee open topversies beloven weer een waar feestje te worden.
Sinds Porsche in 1963 de 911 presenteerde ambieert het om de maatstaf van de sportauto’s te zijn. Dat is de Stuttgarters bij tijd en wijlen heel aardig gelukt. Zeker de Turbo’s zijn dikwijls om te smullen. En de Cabriolet-versies zijn daarbij absoluut geen ondergeschoven kindje blijkt wel uit de eerdere modellen. In mei werden de dichte 911 Turbo en Turbo S gepresenteerd, nu is het de beurt aan de open varianten zodat het Turbo-gamma is gecompleteerd.
Nog rapper
Technisch gezien zijn deze open broeders van de 911 Turbo en Turbo S identiek aan hun dichte evenknie. Dat betekent dat er een 3.8 liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s onder de kap huist. Het blok, gekoppeld aan een PDK-transmissie met dubbele koppeling, levert een potente 520 pk in de 911 Turbo en 560 pk in de Turbo S. Dat is 30 pk meer dan de vorige generatie 911 Turbo. Met dit motorische geweld accelereren de twee in respectievelijk 3,5 en 3,2 tellen naar de honderd. Daarmee doet de Turbo het 0,3 seconde langzamer dan de dichte variant. Bij de Turbo S bedraagt dit verschil slechts 0,1 seconde. Hoewel verbruik misschien van ondergeschikt belang is laat Porsche weten dat de nieuwe Turbo-modellen tot 15% efficiënter zijn dan hun voorgangers zodat een gemiddeld brandstofverbruik van 9,9 l/100 km mogelijk is. Ook de Cabriolet krijgt de elektronisch gestuurde vierwielaandrijving en meesturende achterwielen die er voor moeten zorgdragen dat de 911 Turbo weer ontzaglijk hard de bocht om kan. Nou, dat zal wel goed komen, schatten wij zo in.
Smakelijk exterieur
Naast een krachtig blok is het exterieur van de 911 Turbo Cabriolet ook weer lekker dik te noemen. De wielkasten zijn 28 millimeter uitgeklopt en derhalve ziet de 911 er weer gespierd uit. Het zorgt er ook meteen voor dat je weet dat je te maken heeft met de sterke broer van de Carrera 4. Wederom is er gekozen voor een stoffen kap om de karakteristieke 911-lijn in takt te houden. Dit vederlichte magnesium dak opent binnen 13 seconden. Dat is mogelijk tot een snelheid van maximaal 50 km/h.
Opties en prijzen
Het interieur is nagenoeg gelijk aan de dichte variant van de 911 Turbo. De Turbo S onderscheidt zich daarbij door de dubbele stiknaden en diverse carbon-look elementen. Bij beide krachtpatsers is een Bose-audiosysteem standaard maar voor het eerst is er nu ook een high-end Burmester-installatie verkrijgbaar, evenals adaptieve cruisecontrol, een achteruitrijcamera en een verkeersbord- en snelheidsherkenning. De 911 Turbo Cabriolet en 911 Turbo S Cabriolet debuteren in november op de Autoshow van Los Angeles. De open topversies zijn vanaf nu te bestellen en de eerste exemplaren zullen in december van dit jaar bij de dealer staan. De Turbo Cabriolet is leverbaar vanaf € 200.900,- en de Turbo S vanaf € 235.100,-.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com