Autonieuws
25 september 2013 - Volgend jaar gaat Nederland weer meer nieuwe auto's kopen. Althans, dat is de prognose van adviesbureau Aumacon. Zij verwachten dat er over heel 2014 circa 415.000 nieuwe auto's van de hand gaan.
Terwijl het kabinet er een nieuwe bezuinigingsronde tegenaan gooit en het consumentenvertrouwen ook pover te noemen is, denkt adviesbureau Aumacon dat er volgend jaar 10% meer nieuwe auto’s worden verkocht. En dat is opvallend te noemen. Toch ligt er volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann een logische verklaring ten grondslag: "2010 en 2011 waren relatief goede jaren voor de autoverkoop, daar kunnen aankomend jaren de vruchten van geplukt worden."
Aumacon gaat ervan uit dat auto’s die toentertijd werden aangeschaft voor de lease nu vervangen moeten worden. Klinkt allemaal niet onaardig, maar ook 2014 blijft ver onder het langjarig gemiddelde van 482.000 nieuwe auto’s per jaar steken.
Zuinige auto’s
Een belangrijke factor voor de verwachte groei is dat er in 2014 door de zakelijke markt nog geprofiteerd kan worden van gunstige regelgeving rondom de bijtelling en BPM van met name hybride-auto´s. Aumacon verwacht dat één op de tien nieuw verkochte auto’s zo’n hybride-variant is. Dickmann licht toe: "Fabrikanten zorgen ervoor dat het aanbod voor zuinige- en hybrideauto’s enorm toeneemt. Consumenten kunnen besparen door een kleine, zuinige auto aan te schaffen in plaats van door te rijden met een grote, minder efficiënte auto. Besparen op de auto kan dus ook leiden tot de aanschaf van een nieuwe."
C-segment
Nederland gaat bovendien weer groter rijden. Aumacon verwacht namelijk dat het C-segment volgend jaar weer het populairst wordt: "Dit segment was in 2005 voor het laatst het meest populaire segment in ons land. Sindsdien was veelal het B- en zelfs A-segment het meest in trek. Dat gaat veranderen", aldus Dickmann.
Het is alsof de auto-industrie deze ontwikkeling zag aankomen, want de C-segmenters speelden zich behoorlijk in de kijker tijdens de afgelopen IAA. Talloze aantrekkelijke nieuwkomers in die klasse werden er gepresenteerd. Oftewel, het lijkt erop dat er hier sprake is van het bekende kip-of-het-ei-verhaal.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com