Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Gewoon klaar: Mercedes Concept GLA 45 AMG

19 november 2013 - Vergeet het woord 'Concept’, de GLA 45 AMG zoals Mercedes-Benz die in LA het podium op heeft gereden is doodleuk klaar om in productie te gaan. Neem dat maar van ons aan. Toch, zolang dat moment nog niet is aangebroken kan de Audi RS Q3 nog vrij ademhalen.

Sportieve compacte crossovers zijn er inmiddels te over, maar daaronder bevinden zich maar zeer weinig echt serieus snelle modellen. Tot nu was er eigenlijk maar eentje die ver boven het maaiveld uitstak en dat is de RS Q3 van Audi. Dankzij een 310 pk sterke 5-cilinderturbomotor heeft die de sokken er flink in zitten en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,5 seconden bewijs dit. De RS Q3 heeft al een prijskaartje ontvangen maar moet nog in de showroom verschijnen. Begin 2014 wordt hij door de dealers verwacht. ‘Geniet ervan zolang het nog kan, Audi’, je hoort het Mercedes welhaast hardop denken nu ze de Concept GLA 45 AMG in de spotlights hebben gereden. Die is namelijk uitgerust met de krachtigste productie-viercilinder ter wereld, te weten een tweeliter met 360 pk en 450 Nm. Dit turboblok kennen we inmiddels uit de A 45 en CLA 45 AMG.

Onder de vijf
Dat de GLA 45 AMG de vloer aanveegt met de RS Q3, zover zal het in de praktijk wel niet komen. Maar op papier en in rechte lijn is de AMG wel degelijk sneller. In ‘minder dan vijf tellen’ sleurt de GLA 45 zichzelf inclusief z’n inzittenden naar de honderd. Dooraccelereren kan tot hoogst illegale snelheden terwijl ondertussen de standaard gemonteerde AMG Speedshift-automaat door z’n zeven verzetten jaagt. Rustig rijden kan uiteraard ook en dan zou het gemiddelde brandstofverbruik volgens de fabrikant ergens tussen 7 en 8 liter per 100 kilometer moeten liggen.

Folie
Wij twijfelen er niet aan dat de GLA 45 AMG allang klaar is om de lopend band af te rollen. Toch wil Mercedes die schijn nog even ophouden en dat doen ze door de auto een ietwat kitscherige conceptlook mee te geven. De vele hoogglanszwarte accenten en de matzwarte 21 inch AMG-wielen met kruisspaken en rode velgranden zouden we best eens terug kunnen gaan zien in de showroom, maar dat durven we minder snel te stellen van de grijs/rode folie op de motorkap en het startnummer 45 op de flanken. We hopen in ieder geval dat ze ontbreken in de prijslijst. Het AMG Performance-remsysteem met rode klauwen zien we daarin wel graag terug, alsook de AMG-wielnaafdoppen, de ´twin-blade´ radiatorgrille in zilverchroom en de ´TURBO AMG´-belettering op de voorspatborden. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.