Autonieuws
8 december 2010 - Niet in de M3 CSL, maar in deze 1-serie M Coupé ziet BMW de spirituele opvolger van de oer-M3 E30. Nog puurder, nog meer een rijmachine, nog meer BMW M. Dat verdient gewoon een eervolle vermelding.
Breed, laag en compact. Dit is zonder twijfel het meest brute M-product sinds tijden. Alle respect voor de BMW M3 en de M5, deze moeten fysiek toch echt hun meerdere erkennen in de 1-serie M Coupé. Breedgeschouderd en bedeeld met enorm uitgeklopte wielkasten – 55 mm breder dan de 135i – lijkt de M Coupé bijna uit zijn vel te knappen. De 19 inch wielen zijn geïnspireerd op de exemplaren van de M3 CSL en ook de gestroomlijnde spiegelkappen en ‘M kieuwen’ op de flanken behoren tot een typisch M-model. Een primeur zijn de smalle, langgerekte openingen aan weerzijden van de voorspoiler. Deze dienen ervoor een zogeheten "Air Curtain" (luchtgordijn) te creëren waardoor de voorwielen als het ware worden afgedekt en zodoende de turbulentie vermindert en verstoring van de aerodynamica tegengaat. De 1-serie M Coupé is de eerste productie-BMW waar dit op wordt toegepast.
Als gegoten
BMW M heeft ook zijn best gedaan om het binnenin naar wens te maken. Zwaar geprofileerde kuipen, een snelheidsmeter die tot 300 km/h loopt, een M-sportstuur en allerlei andere sportieve M-accenten tonen aan dat het hier niet zomaar een 1-serie Coupé betreft. De bekleding bestaat uit leder en alcantara afgewerkt met contrasterende oranje stiksels. Een fraaie match met Valencia Orange Metallic, één van de drie mogelijk carrosseriekleuren en exclusief voor de 1-serie M Coupé. De andere twee zijn Alpine White en Sapphire Black Metallic.
Overboosten
Hoe dik ook, waar het allemaal om draait bij een M is de motor. In het geval van de M Coupé is dit misschien wel de meest fraaie die BMW ooit heeft gebouwd. In de motorsteunen hangt namelijk een opgevoerde versie van de veelvuldig bekroonde 3.0 liter zescilinder biturbomotor, goed voor 340 pk bij 5.900 tpm. Het maximale koppel van 450 Nm wordt vrijgegeven over een breed toerenbereik van 1.500 – 4.500 tpm. Nog eens 50 Newtonmeter komt erbij in overboostfunctie. Schakelen gaat op de meest pure manier: met de hand. Niets automaat met dubbele koppeling of een gerobotiseerde bak die een stukje controle wegneemt, nee gewoon een ouderwets zelf ‘roeren’ door de versnellingen. De M Coupé telt er zes. Degene met de meest vluggen handjes zal in 4,9 seconden naar de 100 km/h knallen. Ditzelfde traject voltooien en vervolgens weer stil gaan staan kost 17,3 seconden. Compoundremmen met een diameter van 360 mm vóór en 350 mm achter maken dit mogelijk. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. En voor degene die het interesseert: het gemiddelde verbruik bedraagt 9,6 l/100 km.
Onderstel van M3
De naar eigen zeggen fabuleuze rijkwaliteiten van de 1-serie M Coupé – wij willen dat wel geloven – zijn te danken aan het lichtgewicht aluminium onderstel. Diverse onderdelen daarvan zijn afkomstig van de M3. Ook het aanwezige M-sperdifferentieel (100% sper) en de M Dynamic Mode (MDM) is afkomstig van de snelste 3-serie. MDM kent meerdere standen voor verschillende ondergronden zodat onder alle mogelijke omstandigheden gecontroleerd overstuur opgewekt kan worden. Volledig de echte stuurmanslui schakelen het natuurlijk volledig uit.
Driekwart ton
Uiterst geslepen heeft BMW de aanloop naar de 1-serie M Coupé opgebouwd: veel zeggen en laten zien, maar feitelijk maar weinig prijsgeven zodat de aandacht vastgehouden wordt en de onthulling alsnog als een verrassing komt. Een dubbele wow! Hulde voor de marketingmachine rondom deze 1-serie M Coupé en een tweede applaus voor het eindresultaat. Want wat heeft BMW M een bruut apparaat neergezet. Blijft over de prangende vraag wat de 1-serie M Coupé nu de rechtmatige geestelijke vervanger van de M3 E30 maakt? Nou, daar geeft BMW helemaal geen antwoord op. We moeten het maar aannemen. En misschien is het ook wel niet belangrijk. De 1-serie M Coupé maakt een volbloed BMW M weer een stukje bereikbaarder en daar gaat het om volgens de makers. Hoeveel de M Coupé precies gaat kosten is nog niet bekend. Het model zal prijstechnisch ergens tussen de duurste 135i Coupé (€ 58.120,-) en de voordeligste M3 (€ 101.220,-) gaan vallen. Wij mikken op om en nabij de 75 mille.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com