Autonieuws
In detail: de nieuwe Mercedes C-klasse
15 december 2013 - Op de valreep van 2013 presenteert Mercedes-Benz haar belangrijkste model voor de komende jaren: de gloednieuwe C-klasse. Tegelijk zijn ook al enkele vanafprijzen bekend gemaakt.
Voor
wie dat nog als een verrassing komt: de nieuwe C-klasse is ruimer, moderner,
luxueuzer en veiliger dan ooit. Op deze vier pijlers is tijdens de ontwikkeling
hoog ingezet en dat uit zich in eerste instantie in een design dat
helemaal in het plaatje van het 'nieuwe' Mercedes past. Een stijl waarbij de
tekenpotloot een stuk zwieriger wordt gehanteerd dan vroeger (om een jongere
doelgroep aan te trekken), maar de kenmerkende elegantie van het merk niet uit
het oog is verloren. En we zien ook bij Mercedes een trend ontstaan dat modellen
meer op elkaar gaan lijken. Schaam je niet om de nieuwe C-klasse voor een S-klasse
aan te zien als je deze straks vanuit je ooghoek voorbij ziet scheren.
Welkome
centimeters
Waar we nu al blij mee zijn zonder ook maar een meter te hebben gereden is het
toegenomen formaat van de C-klasse. De C heeft nooit uitgeblonken in
binnenruimte, maar dat kan met de nieuwe wel eens voorbij zijn. De auto groeide
namelijk fors. In lengte meet hij nu 4,67 meter, wat een kleine tien centimeter
langer is dan voorheen, en in de breedte kwam er 4 centimeter bij. Die bedraagt
nu 1,81 meter. Door de toegenomen lengte kon ook de wielbasis meegroeien, en
stevig ook met een plus van 8 centimeter. Volgens Mercedes komt die extra wielbasis,
die nu totaal 2,84 meter meet, grotendeels ten goede aan de achterpassagiers.
En dat is een fijne belofte, want daarover zijn de klachten over de C-klasse steevast
het luidst. Ook wat bagageruimte betreft (480 liter) overtreft de nieuwe
C-Klasse zijn voorganger. De bagageruimte, die voortaan een inhoud heeft van
480 liter, ging er slechts met 5 liter op vooruit.
Head-up display
Wat geldt voor het exterieur, geldt zowaar nog meer voor het
interieur. Dat is het gevoel opwekken dat de nieuwe C-klasse niet één, maar
twee treden hoger op de ladder staat. De cockpit doet qua design, materialen en
afwerking veel luxueuzer en sfeervoller aan dan bij het uitgaande model. Het
centrale display is afhankelijk van het wel of niet bestellen van het nieuwste Comand
Online-infotainmentsysteem in 7 of 8,4 inch formaat. Helemaal volgens de laatste
trends is ook het touchpad bovenop de controller op de middenconsole en een
head-up display. Beide features moeten het rijgemak alsmede de veiligheid vergroten.
Over veiligheid gesproken. De nieuwe C-klasse doet weinig onder voor de
S-klasse, met tal van rijassistentiesystemen en sensoren alsmede camera's die
een oogje in het zeil houden en de diverse geheel op de achtergrond opererende
systemen in werking zetten als er gevaar dreigt of optreedt.
De luxueuze kwaliteiten van de nieuwe C-klasse komen vooral tot uiting via het
zonet al even aangehaalde Comand Online. Dit multimediasysteem was al uitgebreid
met afspeelmogelijkheden via smartphones, Bluetooth, USB, AUX, CD's en DVD's,
maar beschikt zoals de systeemnaam al zegt nu ook over internetmogelijkheden.
Internetten is mogelijk zolang de auto stilstaat en al rijdend kunnen de
speciale Mercedes-Benz Apps als Weather, GoogleT Local
Search met StreetView en Panoramio, Destination/Route Download en Facebook geraadpleegd
worden. Tevens is de nieuwe C-Klasse uitgerust met het Frontbass-systeem,
dat debuteerde op de SL-klasse. Een Burmester-surround sound systeem
is optioneel leverbaar.
Drie motoren
Dankzij een
aluminium-hybride carrosserie is de bodystructuur van de C-klasse er zo'n 70 kg
lichter op geworden. In combinatie met andere gewichtsbesparing is het totale gewicht
van de auto zelfs met ongeveer 100 kg teruggebracht. Een gevolg daarvan is een
brandstofbesparing tot 20 procent zonder de prestaties te beïnvloeden. Prestaties
die in eerste instantie worden geleverd door drie motoren, twee benzines en een
diesel. Instapper is de C 180, een viercilinder-turbobenzine met 156 pk en 250
Nm aan koppel. Accelereren naar 100 km/h duurt met dit model een vlotte 8,2
seconden, terwijl 'ie een bescheiden 5,0 l/100 km verbruikt wanneer een rustige
rijstijl wordt gehanteerd. Meer benzinekracht is er met de C 200. Die levert
184 pk bij 300 Nm en snelt in 7,5 seconden naar de honderd. Het gemiddelde verbruik
van de auto ligt op 5,3 l/100 km. Bij de C 220 BlueTec-diesel beschik je over
een vermogen van 170 pk en een rijkelijk koppel van 400 Nm en sleur je jezelf
in 8,1 seconden door de bekende sprint. Als gemiddeld verbruik geeft Mercedes een nette 4,0 l/100 km
op.
Zit jouw gewenste motor er nog niet tussen, heb dan iets langer geduld. Kort na
de marktintroductie zal Mercedes de motorenlijn al verder uitbreiden. Zo zal
een nieuwe kleine dieselmotor met een inhoud van 1,6 liter worden toegevoegd,
die afhankelijk van de versie 115 of 136 pk levert bij een koppel van respectievelijk
280 en 320 Nm. Verder kun je de C 220 BlueTec tegemoet zien, alsmede de C 180
ECO Edition, de C 350 met V6-benzinemotor en een diesel-hybride. Deze C 300 BlueTEC Hybridbeschikt over een 204 pk sterke viercilinder die
samenwerkt met een 27 pk sterke elektromotor en verbruikt op papier slechts 3,9
liter per 100 kilometer. Later zal nog een zeer zuinige hybrideversie volgen, die
gebruikmaakt van plug-in technologie. Al zullen sportievelingen liever uitkijken
naar de nieuwe C 63 AMG.
Luchtvering
Afhankelijk
van de gekozen motorisering levert Mercedes-Benz twee nieuwe handgeschakelde
6-versnellingsbakken en een geà¼pdatete 7-traps automaat tegen meerprijs. Het
onderstel van de C-Klasse is eveneens compleet nieuw ontwikkeld en zou volgens
Mercedes voor een scherper en tegelijker comfortabeler en stiller rijgedrag
zorgen. Een primeur in het hoge C-segment is de mogelijkheid om de C-klasse rondom
te voorzien van luchtvering. Via een knop kan de bestuurder kiezen uit
verschillende instellingen: Comfort, ECO, Sport, Sport+ en Individual. Stalen
veren zijn standaard, maar die kunnen wel gecombineerd worden met drie
verschillende onderstellen met instelbare demping, te weten een Comfort-onderstel, het Avantgarde-onderstel met een sportievere afstelling
en een met 15 mm verlaagd sportonderstel.
Prijzen
Nieuwsgierig geworden naar de nieuwe C-klasse, dan hebben we hier ook alvast de
prijzen voor je. Ze beginnen bij € 36.995,- voor de C 180. Voor de C 200 dient
er drie mille meer worden te worden gelegd en voor de voorlopig enige diesel
vraagt Mercedes minstens € 42.995,-. Wie snel bestelt kan in de loop van het
voorjaar rijden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.