Autonieuws
19 december 2013 - De Gallardo is dood, leve de Huracą”n! Vernoemd naar de gelijknamige en legendarische Spaanse vechtstier die in de latere negentiende eeuw bekend stond om zijn moed en aanvallende mentaliteit. Vooral dat laatste kenmerkt volgens zijn stichters de jongste telg. Lamborghini beweert namelijk de absolute maatstaf in het supercar-segment te hebben neergezet.
De Huracą”n treedt in de
voetsporen van de aloude Gallardo, die na ruim een decennia trouwe dienst het
veld moest ruimen. En er staat de nieuweling nog een hels karwei te wachten. De
glansrijke loopbaan van zijn voorganger is niet gemakkelijk te overtreffen, met
14.022 geproduceerde exemplaren, meer dan de helft van alle geproduceerde
Lamborghini's ooit. Dat de Huracą”n voor de heren uit Sant'agata Bolognese derhalve
het belangrijkste model is behoeft dus geen toelichting. En dat Lamborghini zelf
veel van de Huracą”n verwacht blijkt wel uit het feit dat er een volledig nieuwe
productielijn werd ingericht op die thuisbasis.
Afkomst
De nieuwe Huracą”n LP 610-4 verloochent zijn afkomst verre van. Zijn, voor
Lamborghini kenmerkende opvliegende exterieur, is volgens zijn makers geen
evolutie maar een revolutie. Toch zijn er zichtbaar stijlkenmerken van zijn iconische
voorganger overgenomen. Vooral de voorzijde, met zijn grote markante
luchthappers aan weerszijden, zijn onomstotelijk geļnspireerd op de Gallardo. De
hexagonale vormen, volledig volgens de designtaal van het Italiaanse merk, zien
we eveneens terug op de jongste telg. Messcherpe vouwen en legio zeshoeken zijn
op werkelijk ieder vlak van de auto te ontdekken. De achterzijde valt op door
de dichtgeknepen LED-achterlichten, met daaronder een honingraad grille en vier
omvangrijke uitlaatpijpen. De nieuwe Lambo straalt uit waar een vechtstier in
uitblinkt: kracht!
Matador
Ben je de matador in de Huracą”n dan staat je een loodzware opgave te wachten.
De nieuwe Lambo reageert namelijk als een stier op een rode lap. Zijn nieuwe
5.2 liter V10-motor spuugt er 610 pk uit als er 8.250 omwentelingen per minuut
worden gedraaid. De Gallardo moest het op z“n max nog met 570 paarden doen. Het totale
koppel ligt op 560 Nm bij 6.500 tpm. Zijn drooggewicht van 1.422 kilogram betekent
dat de kracht-gewichtsratio op maar liefst 2.33 kilo per pk ligt. Het mag geen
verrassing heten dat de Italiaan hard kan. Heel erg hard. Dat komt mede door de
nieuwe zeventraps-automaat met de als een opera klinkende naam 'Lamborghini
Doppia Frizione' (LDF), maar ook door de elektronisch geregelde vierwielaandrijving. Van
0 naar 100 km/h gaat in 3,2 tellen (Gallardo 3,9) en 200 km/ h is al na 9,9
seconden bereikt. Lamborghini heeft overigens een Stop&Start-systeem
geļnstalleerd, zodat het verbruik nog enigszins binnen de perken blijft. Per
100 kilometer lust de nieuwe supercar 12,5 liter en zijn uitstoot ligt op 290
g/km. Voor wat het waard is.
Wendbaar
Om zijn uitdager met de rode doek nog agressiever aan te kunnen vallen is er ook
in het stuurgedrag van de Hurą”can volop geļnvesteerd. Zo kan via verschillende programma's de dynamiek van de driftige stier naar gelang
worden ingesteld. Met een schakelaar aan het stuur heb je de keuze uit drie modi:
SRADA, SPORT en CORSA. Selecteer je een der drie instellingen dan verandert het
humeur van de Hurą”can op alle fronten. Het karakter van de versnellingsbak en
de motor worden aangepast, het geluid fluctueert en natuurlijk wordt het weggedrag
aangescherpt dan wel afgezwakt. Het optionele Lamborghini Dynamic Steering
met magnetorheologische dempers biedt nog meer aanpassingen aan de
rijeigenschappen. Het beest komt tot stilstand door aanspraak te
doen op de standaard aanwezige carbon-keramische remmen.
De Lamborghini Huracą”n zal vanaf het voorjaar 2014 te bestellen zijn. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.