Autonieuws
In detail: de autoverkopen over 2013
1 januari 2014 - Autojaar 2013 zit erop. Een jaar dat autodealend Nederland snel zal willen vergeten vanwege de teleurstellende verkoop, beroerde marktomstandigheden en talloze faillissementen in de branche. Maar lichtpuntjes waren en zijn er desondanks ook, met name de laatste maanden.
Weliswaar geholpen door de gewijzigde belastingdruk per 1 januari
wisten de Nederlandse autodealers van oktober tot en met december best tevreden
verkoopaantallen te behalen. Met een kleine 40.000 nieuwe registraties in
december (volgens de voorlopige cijfers) was dat zelfs een record voor die
maand. 'Vooral de hausse rond elektrische en hybride-aangedreven auto's zorgde voor
een flinke boost', schrijft Automotive Online.
400.000 in 2014
Door een sterke eindsprint zijn er volgens de
voorlopige cijfers in 2013 toch nog 417.036 auto's verkocht, een daling van 17
procent ten opzichte van 2012 toen er 502.544 auto's een nieuw kenteken kregen.
De daling is eigenlijk niet om over naar huis te schrijven, maar stemt
anderzijds een stuk positiever dan de verwachte daling op basis van prognoses.
RAI en BOVAG hadden een totaal van 380.000 verkochte auto's voorzien, wat één
van de allerslechtste verkoopjaren zou zijn geweest. Voor 2014 voorspelden de
beide brancheorganisaties in oktober nog een totale verkoop van 400.000 nieuwe
auto's, maar of dat aantal nu nog steeds wordt verwacht is nog niet bekend.
Gemengde gevoelens bij Volkswagen
Bijna alle in Nederland verkochte merken schreven dikke rode
cijfers, maar gelukkig voor de meeste van deze merken is het verlies te
overzien met een dalingspercentage tussen de 10 en 20 procent. Bij Audi (-12%),
Ford (-11%), Kia (14%) en Mercedes (-17%) bijvoorbeeld. Echter bij Alfa Romeo (-50%), Citroën
(-24%), Fiat (-26%), Honda (-32%), Hyundai (-48%), Lexus (-59%) en Opel (-33%) valt
er bar weinig te lachen deze eerste dagen van het nieuwe jaar. Volkswagen is
wederom het best verkopende merk op de Nederlandse automarkt, maar met een feitelijke
verkoopdaling van 17 procent ten opzichte van heel 2012 zal men desondanks met gemengde
gevoelens op 2013 terugkijken.
Gewoon tevreden zullen ze zijn bij BMW, dat nagenoeg evenveel auto's wist te
verkopen als het jaar ervoor. Maar serieus blij zullen ze zijn bij Mitsubishi
dat dankzij de Outlander PHEV maar liefst 240 procent wist te plussen, terwijl
het in 2012 amper 3.500 auto's wist te verkopen. Ook goed gemutst zijn ze bij
Jaguar (+18%) en Volvo (+44%) en bij Bentley, dat vorig jaar twaalf bolides
meer wist te slijten dan in 2012. Ook bij Maserati wordt er taart aangesneden
met 25 verkochte exoten. Maar bij Tesla kan zelfs gans 2014 de vlag al uit met maar
liefst 1.094 verkochte exemplaren van de Model S en één Roadster!
Toplijstjes
Teleurstellende resultaten of niet, toplijstjes
zullen er altijd zijn, zo ook de 5 beste verkochte automerken in 2013. Zoals
gezegd ging Volkswagen er met de winst vandoor met in totaal 49.985 nieuwe
klanten. Renault neemt " op verre afstand " de tweede positie in met 37.184 auto's
en Ford pakt het brons met 31.813 stuks. Nummer vier en vijf worden
respectievelijk ingenomen door Peugeot (30.242) en Toyota (28.789).
De top-5 van meest verkochte modellen kent een dergelijke aanblik. Ook scoorde
Volkswagen hierin het beste en wel met de Up! die goed was voor 16.187 orders.
Op nummer twee ook een auto van Volkswagen, de Golf met 15.415 handtekeningen.
De Ford Focus ging 13.373 keer over de toonbank, op de helen gezeten door de
Renault Mégane (12.538). Verdienstelijke hekkenslijter is de Volvo V40. Daarvan
werden er 12.300 aan de man gebracht, een gigantisch aantal voor
Volvo-begrippen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.