Autonieuws
6 januari 2014 - In Los Angeles lieten de Duitsers hem al zien en voegden ze de geveinsde naam 'Concept' toe. Maar nu is 'ie dan wel echt officieel: de Mercedes-Benz GLA 45 AMG, op jacht naar de Audi RS Q3. Op 13 januari zal hij op de NAIAS in Detroit aan het grote publiek worden voorgesteld en vanaf juni rij je met hem bij de dealer weg.
De markt van compacte crossovers
met een stevige dosis peper in hun achterste is nog tamelijk onontgonnen. De hoofdrolspeler
in de markt is de Audi RS Q3, die een dezer dagen bij de dealer zal staan. Maar
die eerste RS op basis van een Q-model zal het ongetwijfeld Spaans benauwd
krijgen door de komst van deze GLA 45 AMG. Want ook in Ingolstadt zullen ze weten wat er bij die telg in het vooronder ligt.
Auw!
Onder de kap is immers het beproefde recept toegepast, dat we kennen van
de A 45 AMG. Een 2.0 liter turbomotor, die uit ieder van die twee liters 180 pk
weet te trekken. Een totaalvermogen van 360 pk en 450 Nm aan kracht staat
paraat om de GLA in 4,8 seconden naar de 100 km/h te doen katapulteren. En daarmee
is 'ie liefst 0,7 tellen sneller dan de RS Q3. Auw, dat doet pijn! De topsnelheid ligt
logischerwijs op een elektronische begrensde 250 km/h en dooraccelereren naar die gang wordt begeleid door de AMG
SPEEDSHIFT DC 7-traps transmissie. Voor wie na al dat gejakker even op het verbruik wil
letten: een gecombineerde waarde van 7,5 liter per 100 kilometer zou volgens Mercedes haalbaar moeten zijn.
Atletisch
De 'Concept', zoals de mannen van Das Haus de GLA 45 AMG aanvankelijk voorstelde, oogde
nog ietwat aan de foute kant. Hij had een iets te hoog aftermarket-gehalte. Dat is met het definitieve exemplaar volstrekt
verleden tijd. Het topmodel van de GLA-Klasse oogt strak, clean, maar wel gespierd, zonder
daarbij te chargeren. Het AMG-front doet stoer aan, met de in titaniumgrijs uitgevoerde
frontsplitter en grille. Opvallend is dat tussen de lamellen van die grille de
AMG-badge pronkt. Volgens Mercedes
zullen in het vervolg alle AMG-modellen op die manier te herkennen zijn. Aanvullende aankleding van de atletische
crossover vinden we in de aangepaste luchtinlaten, de uitgeklopte dorpels maar
ook een potente diffuser en de vier strakke uitlaten aan de achterzijde. Dit alles
in een titaniumgrijze kleurstelling. Standaard staat de GLA op 19 inch vijf-dubbelspaaks
AMG-wielen, optioneel zijn er 20 inch exemplaren met tien spaken beschikbaar,
die naar gelang in titaniumgrijs of matzwart worden gespoten. Ben je na al deze
dikdoenerij toch nog niet tevreden? De GLA is nog verder te onderscheiden door bijvoorbeeld
een grotere spoiler, rode remklauwen of een ander aerodynamica- of nog sportiever carbonpakket.
Interieur
De sportlievende toon die de Merc van buitenaf kenmerkt is binnenin evengoed te
zien. Zo werden er speciale sportstoelen bekleed met handgemaakt leder en rode
stiksels. De bestuurder dirigeert de GLA de bochten door met
het in nappaleer uitgevoerde driespaaks sportstuur. Het instrumentarium is met stijlvol
geborsteld aluminium afgewerkt en de benodigde informatie, zoals een racetimer,
is tussen de twee kokervormige klokken op het kleurendisplay af te lezen. Ook
in het geval van het interieur geldt dat je de GLA in hoge mate naar eigen inzicht
kunt personaliseren.
Edition 1
Mercedes luidt de komst van de GLA 45
AMG groots in met de bomvolle Edition 1. Verkrijgbaar in de tinten cosmoszwart,
poolzilver en berggrijs karakteriseert die zich nog eens extra met een
hoogglans aerodynamica pakket met grotere voorsplitter, extra windgeleiders op
de voorbumper en een ferme achtervleugel. Dat je te maken hebt met een speciale
edition is verder te zien door de zilver-grijs-rode AMG racestrepen. Bovendien
zien we rode accenten op de grille en de buitenspiegels, maar ook op de
diffuser en de achtervleugel. Ook krijgt hij de rode remklauwen en het AMG
Night-pakket. En of dat nog niet genoeg is wordt ook het interieur met
verschillende Edition 1-logo's en rode details afgewerkt. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.