Autonieuws
7 januari 2014 - Zijn formele onthulling stond aanvankelijk op 13 januari gepland, maar na de gelekte foto's van gisteren weet ook Volvo dat de geladenheid eraf is. En dus presenteren de Zweden vandaag officieel hun tweede studiemodel in de concept-trilogie: de Concept XC Coupé.
De triade van studiemodellen begon
Volvo met de
Concept Coupé, die alom werd beschouwd als één der mooiste
conceptcars uit de afgelopen tijd. Niets dan lof over het design van de
studietelg dat zijn inspiratie vond uit de historische P1800. Volvo gaf destijds
meteen aan dat er nog twee andere concepts in het vat zaten en die allen alvast
de designtaal van de nieuwe
XC90 willen uitspreken. Vandaag maken we kennis
met nummer twee van het trio.
Magnifiek
Met onze goedkeuring mogen de Zweden gedurende het ontwerpen van de XC90,
eigenlijk bij alle toekomstige modellen, loyaal blijven aan hun getoonde conceptuele ingevingen. Want ook hoofdstuk twee van het conceptverhaal
oogt wederom magnifiek. De XC Coupé heeft een robuuste, maar toch elegante
uitstraling gekregen. Grote 21 inch velgen en een hoge daklijn geven hem dit
stoere voorkomen, terwijl het zwierige lijnenspel over de gehele lengte van de
auto voor de nodige gracieusheid zorgt. Diverse designelementen die op de XC
schitteren zullen ook terugkomen in het productiemodel van die XC90 zo
vertrouwd Volvo ons toe. Zo zal de T-vormige dagrijverlichting aan de voor- en
achterzijde terug te zien zijn en ook de zwevende grille gaan we herkennen. Wij hopen op meer overgenomen stijlelementen, want we vinden de Concept XC Coupé prachtig.
XC90
Hoofddesigner Thomas Ingenlath is het uiteraard met ons eens en noemt de XC Coupé een 'stijlvolle,
veelzijdige auto voor de sportievere mens'. Naast de ruimtelijke 2+2
stoelopstelling is die veelzijdigheid eveneens in het nieuwe platform, waarop de
XC Coupé is gestoeld, te vinden. Die basis heet Scalable Platform Architecture
(SPA) en moet erop toezien dat ontwerpers minder obstakels ondervinden bij het
ontwerpen van nieuwe, grote modellen.
Obstakels die eerder het exploiteren van de XC-serie in de weg zaten.
Technologie
Behalve het meer dan geslaagde uiterlijk wil Volvo met de XC laten zien nog altijd
zwaar te tillen aan veiligheid. "Zonder toe te geven op design of gewicht
kunnen we dankzij het gebruik van bijvoorbeeld oersterk Boronstaal en nieuwe
stucturen compactere en veiligere auto's bouwen," aldus Thomas Ingenlath. Over
hoe het er technologisch gezien onder de kap aan toe gaat laat Volvo zich niet
uit. De Concept Coupé had een hybrideaandrijving met 400 pk en het lijkt
aannemelijk dat ook de XC Coupé hierover beschikt.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.