Autonieuws
Lancia gooit de handdoek in de ring
9 januari 2014 - Waar rook is, is vuur. Iets meer dan een jaar nadat CEO Sergio Marchionne het merk Lancia niet aanhaalde in zijn strategische plannen met de Fiat Groep voor de komende jaren, is bekend gemaakt dat Lancia's dagen in gans Europa geteld zijn. 'Het merk zal enkel nog op de thuismarkt actief blijven', schrijft de Italiaanse krant La Repubblica na een interview met Marchionne.
Eigenlijk hing het al een tijd in de lucht dat de ooit zo
roemruchte dagen van Lancia definitief geteld zijn. Het in 1906 opgerichte
Lancia, waarmee het tot 's werelds oudste automerken behoort, teert de laatste
jaren enkel nog op chauvinisten; 80% van de hedendaagse jaarproductie wordt verkocht
in Italië en ruim het leeuwendeel daarvan komt op het conto van de kleine
Ypsilon. Met het terugtrekken van Lancia uit de rest van Europa wordt zodoende
ook de nek omgedraaid van de Delta. De Thema, Flavia en Voyager waren al geen
Lancia's meer, maar omgebouwde Chryslers. Nu maar hopen dat Marchionne die Amerikaanse doodsteek niet gaat toepassen bij
Alfa Romeo. De Fiat-topman heeft wel laten weten dat zijn focus meer op dat
(eveneens in zwaar verkerende) Italiaanse merk gaat liggen.
Verkeerd
opgevat
Nog voordat we dit trieste nieuws rond Lancia op ons in
kunnen laten werken, heeft een woordvoerder van Fiat aan Telegraaf laten weten
dat het niet juist is wat er geschreven wordt. Volgens de betreffende verdediger
heeft de La Repubblica de woorden van Sergio
Marchionne verkeerd opgevat en op basis daarvan foutieve conclusies getrokken. Volgens de zegsman heeft
het hoofdkantoor al contact proberen te leggen met de journalist van de
betreffende krant. Of Fiat hierover nog met een officiële verklaring komt,
heeft Telegraaf niet kunnen achterhalen.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.