Autonieuws
Infiniti Q50 Eau Rouge valt met 500 pk de BMW M3 aan
12 januari 2014 - Dit is de Q50 Eau Rouge. Infiniti had deze veelbelovende eyecatcher weliswaar reeds aangekondigd, maar nu hij is officieel is komen we pas echt te weten waarom de Japanners hem hebben vernoemd naar zo beetje de meest roemruchte circuitbocht ter wereld.
Dachten we
eerder nog dat de Q50 Eau Rouge een voorproefje was van een op te zetten accessoirelijn
vol prestatie-verhogende goodies (wat eigenlijk nog altijd kan), blijkt dat Infiniti er feitelijk mee hint naar
een concurrent voor niet minder dan de M3 van BMW. Dit gezegd hebbende
liggen daarmee natuurlijk ook de Mercedes-Benz C 63 AMG en de Audi RS 4 op de
korrel. Is dat even een goed-nieuws-show van Infiniti. Want hoe meer van dat
snelle, heetgebakerde spul, hoe beter.
Koppelbeul
'If we built this car I would expect it
to feature over 500 hp and 800 Nm of torque', zegt Johan de Nysschen, de
grote baas bij Infiniti Limited. De Q50 Eau Rouge is dus vooralsnog een
conceptcar, maar lezen we dat nu goed: mocht er een productiemodel van komen (en
die komt er, dat beloven wij je), dan weet deze al de zonet genoemde en zeer
gerespecteerde Duitse krachtpatsers acuut in hun hemd te zetten? "¦ Now we are talking, Infiniti!Welk
motorblok dat precies op zich moet gaan nemen is nog niet bekendgemaakt, maar
het ambitieuze Japanse luxemerk laat wel alvast weten dat hun oog is gevallen
op een motor met V-configuratie waarbij de aangezogen lucht vervolgens onder hoge
druk richting de verbrandingskamers wordt gestuwd. Oftewel, het wordt een
turbo- of compressormotor.
Breedgeschouderd
Dat
Infiniti niet zomaar gebakken lucht aan het verkondigen is tonen ze aan de hand
van het exterieur van de Q50 Eau Rouge. Want veel opvallender dan dit wordt het
niet. Een markante bodykit bestaande uit vele supplementen van koolstofvezel
waarover Red Bull F1 zijn zegen heeft uitgesproken geven blijk van welke kant het
op zal gaan bij een productiemodel. Maar er is meer. Het succesvolle F1-team dat Infiniti
sponsort heeft zich eveneens gebogen over het met 20 mm verbreden van de
carrosserie alsook het toevoegen van enkele typische F1-kenmerken. Kijk maar eens naar het remlicht tussen de twee vuistdikke eindpijpen. Rollen doet de Q50 Eau Rouge op
20 inch wielen die dankzij een set verlagingsveren de wielkasten net wat beter
opvullen dan het burgerexemplaar dat binnenkort bij de Nederlandse dealers
arriveert. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.