Autonieuws
Allereerste Porsche ooit duikt weer op
27 januari 2014 - Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton, dat is officieel de allereerste Porsche ooit. Het model, dat ook wel P1 wordt genoemd, werd in 1898 gebouwd en liep daarmee vijftig jaar voor op de Porsche 356 die we tot dusver altijd als de eerste Porsche hebben gezien.
Ferdinand Porsche was zijn tijd ver vooruit. De Porsche P1 is namelijk voorzien van elektrische aandrijving(!). En met keurige prestaties ook, zeker voor die tijd. De 130 kg lichte Porsche Nummer 1 (P1) wist met zijn vermogen van 3 pk een topsnelheid te behalen van 35 km/h. Een heel behoorlijke snelheid in een tijd waar paard en wagen overheersten. De actieradius van de P1 bedroeg zelfs 80 km.
Geboren winnaar
In september 1899, tijdens de Internationale Motorwagen Ausstellung in Berlijn nam de ‘P1’ deel aan een wedstrijd voor ‘elektromobielen’. Het 40 kilometer lange parcours was bedoeld om de prestaties van de voertuigen te kunnen meten. Mede door sterke glooiingen was dit traject zeer zwaar. Ferdinand Porsche en de P1 eindigden (met drie passagiers aan boord) als eerste, met 18 minuten voorsprong op de nummer twee. Meer dan de helft van alle deelnemers viel uit met technische problemen. Bijzonder detail: de P1 had in stadsverkeer het laagste energieverbruik van alle deelnemers.
Porsche Museum
Met de vondst van dit in origineel staat verkerende exemplaar kan Porsche een geweldig item aan haar collectie toevoegen. En dat doet men dan ook feestelijk. Op 31 januari wordt de P1 aan genodigden voorgesteld om vervolgens vanaf 1 februari in de collectie van het schitterende Porsche Museum te worden opgenomen.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.