Autonieuws
Vuurwerk uit Ingolstadt: de Audi S1 (+prijzen)
11 februari 2014 - Audi laat eindelijk hun bommetje vallen. Lang hebben we daarop moeten wachten, maar nu de Audi S1 (die meteen ook als S1 Sportback wordt geïntroduceerd) eenmaal onder het doek vandaan is getrokken wil 'ie maar één ding: knallen!
Hoe kan het ook anders. Natuurlijk
halen de marketingboys onmiddelijk de illustere S1 quattro uit de jaren '80 van stal
om Audi's nieuwste bommetje een wervelende introductie te geven. Begrijpelijk,
maar op dezelfde naamgeving na verschillen de twee van elkaar als Coca Cola en
Fanta. Dezelfde producent, twee totaal verschillende smaken. Waar de S1 van
weleer street credibility nodig had om
furore te kunnen maken in de rallysport, is de S1 van de 21ste eeuw juist geboren als een straatlegale Audi die
enkel kan dromen van een carrière buiten de gebaande en met rood-witte linten omtrokken paden. Pas als je het ver wilt zoeken valt er een overkomst tussenbeide te
bespeuren en dat is vierwielaandrijving. Ook op de nieuwe S1 is dat standaard.
Puike prestaties
De
elektronisch aangestuurde quattro-aandrijving (bij de S1 met een hydraulische meervoudige
plaatkoppeling op de achteras) heeft de dankbare taak de 231 pk die de
voorin gelegen 2.0 liter viercilinderturbo kan opwekken zo optimaal mogelijk
over alle vier de wielen te verdelen. In bochten krijgt het daarbij de hulp van
een elektronisch sperdifferentieel dat
onderdeel uitmaakt van het stabiliteitsprogramma ESC en onder bepaalde
omstandigheden elk wiel afzonderlijk kan afremmen ten gunste van de dynamiek. Met
Audi drive select kan de bestuurder dan weer kiezen uit verschillende rijmodi. Op basis
daarvan worden de reacties op het gaspedaal aangepast en de instelling van de
schokdempers gewijzigd.Dankzij het
hoge koppel van 370 Nm zit de S1 nooit om trekkracht verlegen en weet hij
behoorlijk van zijn plek te komen. Ruim binnen de zes tellen zit je ermee op
100 km/h. Opteer je voor de iets zwaardere S1 Sportback met twee portieren
extra, dan vergt de bekende sprint minstens 5,9 seconden van je geduld. De topsnelheid van beide
carrosserievarianten ligt op een respectabele 250 km/h. Wie dat regelmatig
bevestigt wil zien op de snelheidsmeter zal echter nooit het opgegeven
gemiddelde verbruik van 7,0 l/100 km realiseren. Nog maar te zwijgen over de
gemiddelde CO2-uitstoot van 162 g/km.
Prijzen
Het is maar net waarvoor je de S1 aanschaft. Met zijn flitsende uiterlijk zou
de S1 namelijk gerust louter voor de show bemind kunnen worden. Daartoe heeft
Audi zelfs het speciale quattro 'exterior styling'-pakket in de aanbieding dat opvallende
extra's omvat als een grotere dakspoiler en 18 inch wielen met daarachter
desgewenst rood geverfde remklauwen. Maar om enkel daarvoor een pittige €
38.900,- (€ 39.900,- voor de S1
Sportback) neer te tellen is misschien wat zonde. De marketingboys bij Audi haalden niet voor niets de S1 quattro van weleer eventjes aan"¦
Enkele weken na de première in Genève,
begin maart, worden de eerste exemplaren van de Audi S1 en S1 Sportback al op
de trein richting de dealers gezet. Dat zal in de maand mei gebeuren.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.