Autonieuws
McLaren 650S, de MP4-12C op scherp
16 februari 2014 - Zag maar alvast daag tegen de MP-4-12C. Zelf durft McLaren Automotive dat nog niet aan omdat die sportauto nog maar amper 3 jaar op de markt is en er nog klantenorders open staan, maar geloof ons, de 650S zal binnen afzienbare tijd tot opvolger van de 12C worden gekroond. Nu spreekt McLaren nog nadrukkelijk van een tussenmodel.
'De 650S dicht het gat tussen de
12C en de P1', aldus McLaren nu. Maar wanneer een nieuwkomer, ondanks een hier
en daar ingrijpend gewijzigd uiterlijk en een andere naam, alsnog zo sterk verwant
is aan een eerder gelanceerd model, dan houdt een dergelijke uitspraak doorgaans niet
lang stand. Wat overigens niet wil zeggen dat McLaren het slechts bij die P1-neus
heeft gehouden. Integendeel, de Britten hebben behoorlijk wat werk verricht om
de 12C naar eigen zeggen richting perfectie te beuren.
Niet inwisselbaar
De 12C en 650S mogen dan ogen als tweelingen
die enige tijd na elkaar geboren zijn, circa een kwart van het plaatwerk is deftig
onder de loep genomen en niet inwisselbaar. Evengoed kan de nieuwe familieneus
van McLaren, dat we straks ook op de P13 gaan terugzien, niet verruild worden met
die van de P1. Ten opzichte van dat hyperactieve topmodel heeft McLaren zelfs weer wat
verbeteringen aan kunnen brengen die de prestaties verhogen. Het roostergedeelte
onder de boemerangvormige LED-koplampen is namelijk zo ontworpen dat ze een
gunstigere luchtstroming om te koelen teweegbrengen. Tegelijk zorgen ze voor
minder luchtwervelingen, waardoor de 650S nog stabieler door de lucht klieft dan de
al zeer aerodynamische 12C. Ter voorbeeld: bij een snelheid van 240 km/h wordt er maar liefst
40% meer neerwaartse druk op de beide assen genereert. En dan is er nog de
spectaculaire Airbrake. Die ligt bij de 650S vlakker, wat helpt op hoge
snelheden.
Het beste van twee werelden
Vlakker blijft ook
het onderstel. Om bodyroll zo goed als volledig te elimineren heeft McLaren de
650S daartoe voorzien van stijvere veren en een set opnieuw gekalibreerde
dempers. Maar tegelijkertijd is het comfortniveau er niet op achteruitgegaan,
meent de Britse sportautofabrikant: 'De 650S is het beste dat we momenteel kunnen bieden
op het gebied van sportiviteit én dagelijkse bruikbaarheid. De ultieme
allrounder in sportwagenland.' Tijdens circuitmomenten zullen bestuurders dit
mede kunnen ervaren aan de hand van de scherpere transmissie en besturing, standaard
gemonteerde keramische remschijven en de plakgrage Pirelli's. Op de openbare
weg moeten de tweaks aan demping juist extra verdienstelijk uitpakken.
Weer 25 pk
En dan is er natuurlijk nog het
hogere motorvermogen. Opnieuw is er 25 pk bijgekomen, waarmee het totaal nu op 650 pk
staat. De geringe toename bekent misschien stilletjes nog wel het meest dat de
650S niet zozeer een tussenmodel maar de beoogde opvolger van de 12C is, anders
hadden we wel een vermogen van pak 'em beet 750 pk tegemoet kunnen zien. De P1
levert immers 916 pk. Door de vermogenstoename stuwt de 3.8 liter V8-biturbo de 650S overigens in 3,0 seconden
dood naar de 100 km/h. De topsnelheid is op 333 km/h komen te liggen, 3 km/h
meer dan dat van de 625 pk sterke MP4-12C, die overigens voorlopig nog gewoon in productie blijft.
McLaren zal de 650S, die eveneens als Spider te koop zal zijn, voor het eerst
publiekelijk tonen op de Autosalon van Genève en mogelijk tegelijk de prijzen
bekendmaken of anders kort daarna.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.