Autonieuws
Jaguar XFR-S Sportbrake neemt stokje over van BMW M5 Touring
24 februari 2014 - Jaguar heeft de ultra-sportieve smaak te pakken. Na de veelbelovende F-type Coupé is het al weer toe aan de volgende op topprestaties beluste nieuwkomer, de al eens opgedoken XFR-S Sportbrake. Nu alle details van deze 300 km/h-snelle familiestation!
Quattro GmbH
van Audi en Mercedes-AMG moeten heel eventjes een gat in de lucht hebben
gesprongen toen BMW destijds besloot de M5 Touring te schrappen. 'Zo, dat is een sterke concurrent
minder.' Maar toen. Nogal vanuit het niets presenteerde Jaguar ineens een stationwagen van eenzelfde formaat, hun allereerste, en daarna, zeker toen de XFR-S Sedan het levenslicht zag, zagen ze de bui al hangen. En ja hoor, Jaguar
introduceert met gepaste trots nu de XFR-S Sportbrake, een 300
km/h-snelle familiestation in " als het even kan " het extra schreeuwerige
Ultra Blue. Maar minder opvallend
kan ook met de lakkleuren Ultimate Black, Stratus Grey, Polaris White of Italian
Racing Red.
Vol beladen
Zowel
optisch als technisch heeft de XFR-S Sportbrake veel gemeen met de vierdeurs
XFR-S. Op de achterzijde na, waarin maximaal 1.675 liter aan bagage kwijt kan,
is het exterieur identiek en ook binnenin vind je eenzelfde hoeveelheid leder,
sportieve details en logo's die je eraan herinneren dat je met op pad bent met
een van de twee snelste gezinsauto's van Jaguar. Want snel, dat is ook de XFR-S
Sportbrake. Het gaspedaal staat namelijk in verbinding met een tot 550 pk
opgevoerde V8-Supercharged die tegelijk zomaar eventjes een zeer hoge 680 Nm
aan koppel kan opwekken. Al bij 2.500 tpm komt al die trekkracht er vol in om
tussenacceleraties in een oogwenk te laten voltrekken. Maar vanuit stilstand
weet de Britse super-station ook van wanten. Van 0 naar 100 km/h is in 4,8
seconden achter de rug, om, als het verkeer dat toelaat, helemaal door te
kunnen stomen tot 300 km/h. Dan hakt de begrenzer erin. Ja, je leest het goed,
de XFR-S Sportbrake kan kennelijk nog harder. Gelukkig voor Audi dat Jaguar
daarvoor niet heeft gekozen, want nu behouden zij het recht om zich bouwer van
de snelste af-fabriek station ter wereld te noemen, de RS 6 Avant.
Onderstel
Om de XFR-S Sportbrake tot stoppen te dwingen is er standaard
het High Performance remsysteem gemonteerd met inwendig geventileerde
remschijven ter grootte van 380 mm voor en 376 mm achter. Daarover beschikt de
sedanversie (de Engelsen prefereren liever Saloon) ook, maar die is van nature vanwege
zijn lichtere bouw net iets watervlugger. Om de XFR-S Sportbrake eenzelfde
prestatie te laten leveren hebben de technici het onderstel aangepakt. Zo is om
het extra (laad)gewicht te compenseren, en tegelijkertijd het instuurgedrag en
de respons van de XFR-S Saloon te behouden, de achterwielophanging opnieuw
gekalibreerd bij de achterveren alsook de afstemming van de adaptieve
schokdempers veranderd. Een elektronisch gestuurd actief differentieel en de
Dynamic Stability Control dragen vervolgens weer om het maximale potentieel van
de XFR-S Sportbrake te kunnen benutten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.