Autonieuws
Nieuwe QV versies voor Alfa Romeo MiTo en Giulietta
26 februari 2014 - Het groene klavertje vier prijkt al sinds 1923 op de carrosseriën van Alfa's meest histige productiemodellen. Met als jongste QV-telgen de Alfa Romeo Giulietta en MiTo. Beide hatchbacks waren vorig jaar al in het nieuw gestoken en nu vindt Alfa het tijd voor de Quadrifoglio Verde versies. Inspiratie voor beide auto's? De 4C.
Met die lichtgewicht
coupé begint Alfa Romeo haar sportiviteit van weleer weer te tonen. En dat
gebruiken ze graag bij het aankondigen van deze QV facelifts. Of dat terecht is
moet nog blijken wanneer we ze rijden, maar we kunnen de specificaties al wel
bekendmaken. Alle twee de in mat Magnesio Grey getoonde hothatches worden
onderhuids licht herzien, maar behouden hun oorspronkelijke motorisering.
Giulietta
We beginnen bij de
grootste van de twee, de Giulietta. Voorheen had deze sportieve Italiaan je 235
pk te bieden uit een 1.75 liter grote viercilinder. Genoeg om een Golf GTI het
vuur aan de schenen te leggen, maar blijkbaar niet genoeg voor de engineers bij
Alfa. Voortaan levert datzelfde blok namelijk 240 pk. Vervang de letters 'pk'
met 'km/h' en je hebt de topsnelheid van de Giulietta QV voor je. Nu zal je die
kleine pk-boost niet zozeer merken wanneer je plankgas gaat, maar wat je wel
zult merken is dat de Giulietta vlotter door z'n verzetten gaat. De TCT uit de Alfa 4C gaat namelijk z'n kunsten vertonen in de nieuwe QV. 0 tot 100 km/h gaat
daardoor in 6,6 seconden. Verder doet Alfa melding van wat wijzigingen aan het
interieur, zoals een nieuw stuurwiel, instrumentenpaneel en met leer/alcantara
beklede stoelen. Ze geven ons echter geen blik binnenin de cabine.
MiTo
Bij de MiTo verandert er
weinig. De krachtbron is nog altijd 1.4 liter groot en levert dezelfde 170 pk
als voorheen. Net als bij de Giulietta verandert er binnenskamers wel het een
en ander. Onder andere nieuwe lederen bekleding, QV logos in het
instrumentenpaneel en een met carbon-look afgewerkt Competizione dashboard.
Vooral cosmetische aanpassingen dus bij Alfa Romeo's kleinste. Hoe dat er
allemaal uitziet kunnen we jullie volgende week laten zien, wanneer ze op de
Autosalon van Genève staan.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.