Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Alfa 4C zoveel mooier als Spider

3 maart 2014 - Weg met die lelijke koplampen! En een warm welkom voor twee centraal geplaatste uitlaatpijpen. Samen met het afneembare targadakje hebben we de belangrijkste wijzigingen van de 4C Spider ten opzichte van de 4C Coupé nu meteen behandeld. Maar oh wat zijn wij blij! Want dit is de 4C zoals die direct had moeten zijn.

We zijn blij voor Alfa Romeo. De 4C mag dan wel geen auto van de grote verkoopgetallen zijn, eindelijk haalt het merk weer eens omgeven door positiviteit het nieuws. Het is nogal wiedes dat de Italianen dat zo lang mogelijk willen vasthouden en in een poging daartoe schuiven ze alvast de 4C Spider naar voren. Dat het momenteel nog om een concept gaat zou het enthousiasme niet moeten remmen; Alfa heeft namelijk al toegezegd dat het productiemodel niet ver weg meer is. In de loop van 2015 wordt daar een prijskaartje aan gehangen.

Meeneembaar
In tegenstelling tot de gelijknamige dakloze 8C is de 4C Spider geen volwaardige cabriolet. De toepassing van een conventionele (inklapbare) cabrioconstructie alsook de extra verstevigingen die nodig zijn om stijfheid van de auto te behouden zouden te zwaar op de essentie van de 4C " dat van een lichtgewicht sportauto " drukken. Daarbij beschikt de 4C helemaal niet over afdoende ruimte om zo'n cabriodak te integreren. Achterin de tweezitter is het namelijk al tjokvol, want daar liggen immers de motor en zijn toebehoren. Een targadak was zodoende eigenlijk de enige passende oplossing zonder de geaardheid van de 4C aan te tasten en toch af en toe open te kunnen rijden.

Conventionele koplampen
Als vanzelfsprekend is het targadak zo licht mogelijk gehouden, waardoor de Spider ook rond de 900 kg is komen te wegen. En met het dakje erop is nauwelijks te zien dat je met de Spider te maken hebt. Toch zijn er wel degelijk enkele optische verschillen die dat meteen kenbaar maken. Kijk maar eens naar de koplampunits. Alfa heeft ze aangepast, waarschijnlijk omdat de pokdalige exemplaren van de dichte variant nogal wat kritiek te verduren kregen. Met de Spider is Alfa terug bij af en daarmee duiden we natuurlijk op de conceptversie van de 4C. Hopelijk halen ze nu het productiestadium wel. Lovend zijn we ook over de titanium/cabron uitlaatpijpen van Akrapovic die behalve mooi ook voor een geweldige soundtrack moeten zorgen.

Prestaties
Op technisch vlak geen nieuws. Ook pal voor de achterwielen van de 4C Spider ligt een 240 pk sterke middenmotor, gekoppeld aan Alfa's automatische TCT-transmissie met dubbele koppeling. In ongeveer 4,5 seconden sprint de 4C Spider naar 100 km/h en hij behaalt een topsnelheid van 250 km/h. Laat het maar snel 2015 zijn!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.