Autonieuws
Porsche Boxster en Cayman GTS slijpen de messen
18 maart 2014 - We zaten er al op te wachten. En niets ten nadele van de GTS-uitvoeringen van de Cayenne en Panamera, maar de afkorting van Gran Turismo Sport is natuurlijk per definitie veel doeltreffender op de twee midscheepse roadsters van Porsche.
De Boxster
GTS en Cayman GTS zijn meer dan enkel uiterlijk vertoon. De nieuwe topversies beschikken
over een herziene boxermotor die ook nog eens meer vermogen kan ontwikkelen
en zijn standaard uitgerust met het adaptieve PASM-onderstel. Ook bij de
prijzen van respectievelijk € 88.900,- en € 92.800,- inbegrepen is het onder
Porsche-kopers erg populaire Sport Chrono Pakket en een lederen interieur
voorzien van details bekleedt met alcantara. De voorgenoemde vanafprijzen zijn
overigens voor de versies met automatisch schakelende PDK-transmissie en
flippers achter het stuurwiel. Maar een handbak is ook mogelijk voor de
controlefreaks. Dan bedragen de vanafprijzen respectievelijk 93.122,- en € 96.022,-.
Tandje erbij
Het
totaalvermogen van de Boxster GTS ligt op 330 pk terwijl de Cayman GTS 340 pk geniet, wat
voor beide 15 pk en 10 Nm meer is dan de S-modellen waarop ze zijn gebaseerd. Het
snelste ben je met de PDK-bak. De eerste weet daarmee in 4,7 seconden naar de
100 km/h te snellen, de laatste snoept hier nog eens een tiende van af. Als topsnelheden
geeft Porsche 281 en 285 km/h op. Beide GTS-versies voldoen overigens al aan de
Euro 6-emissienorm en scoren een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km indien het
schakelen wordt overgelaten aan de PDK-transmissie. Met de handbak is dit 9,0
l/100 km.
Levering in mei
Enthousiast
geworden van de Boxster of Cayman GTS, weet dan dat de levering al in mei op
gang komt. Ze in de showroom herkennen zou bovendien niet moeilijk moeten zijn.
Speur vooral naar zwarte behuizingen van de Bi-Xenon-koplampunits (inclusief
Porsche Dynamic Light System) en bovengemiddeld grote wielen met daaromheen
brede banden. Rondom zit namelijk standaard 20 inch voorzien van 235 millimeter breed
schoeisel vóór en zelfs 265 millimeter achter.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.