Autonieuws
Terugkeer viercilinders bij Porsche is zeker
23 maart 2014 - De geruchten gingen al langer en nu heeft Porsche dan ook bevestigd dat er intern viercilinder-motoren in ontwikkeling zijn. De toekomstige Boxster en Cayman zullen waarschijnlijk de spits afbijten.
Het is
officieel: na een afwezigheid van 20 jaar (968) keert de viercilinder keert terug
bij Porsche. Het merk ontkomt er ook niet aan door de alsmaar strenger worden
emissie-eisen. Met de 919 Hybrid, Porsche’s LPM1-racer voor de 2014-editie van
de 24 Uren van Le Mans, werd alvast een beginnetje gemaakt aan de genoodzaakte ‘downsizing’.
Die volbloed beschikt namelijk over een zwaar opgefokte 2.0 liter
viercilinderturbo met ‘meer dan 500 pk’. Zo bont zal het niet worden met de in
ontwikkeling zijnde viercilinders voor straatmodellen, maar 400 pk moet zeker
haalbaar zijn, heeft Porsche-baas Matthias Müller laten weten.
912
Echter, anders dan de V4 in de 919 Hybrid blijft Porsche bij de viercilinder
voor de Boxster en Cayman trouw aan het ‘platte’ boxermotor-concept (waarbij de
cilinderparen recht tegenover elkaar liggen). Aan geavanceerde turbotechnologie om een handje
te helpen bij het realiseren van de voorgenoemde steile vermogenskrommes, en Müller sluit zodoende niet uit dat ook andere Porsche’s in
aanmerking komen voor een viercilinder-boxer. De Macan onder andere, maar wie weet ook de
911. Met de 912 van weleer in het achterhoofd lijkt de geschiedenis zich daarmee
te herhalen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.