Autonieuws
Porsche Macan met viercilinder een feit
21 april 2014 - Het lijkt alsof Porsche er zelf ook nog eventjes aan moet wennen, want heel stilletjes heeft het merk in Peking de Macan met viercilinder voorgesteld. Hun eerste vierpitter in bijna twintig jaar.
De fabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen heeft er eigenlijk nooit een geheim van gemaakt dat het in weer was met viercilinders voor haar productiemodellen. Vandaar dat het ook best merkwaardig is te noemen dat Porsche de onthulling van de Macan met deze voor hun ongebruikelijke krachtbron zo stil heeft gehouden. Na de Cayenne en Panamera en daarvan weer de Diesel-uitvoeringen zou het publiek immers inmiddels wel gewend moeten zijn aan de 'commerciële' keuzes van Porsche. Want we kunnen er hoog of laag om springen. Het introduceren van een viercilinder in diverse Porsche's (ook de Boxster en Cayman krijgen 'em namelijk) zal als zoete koek door de markt worden gegeten. Simpelweg omdat de vraagprijs daarvan lager ligt dan de zes- en helemaal achtcilinder-uitvoeringen. Oftewel, Porsche-rijden wordt ermee betaalbaarder dan ooit.
220 km/h
Porsche zou Porsche niet zijn als de gepresenteerde Macan met viercilinder niet in staat is tot acceptabele prestaties. Het tweeliter-blok levert daarom alsnog een kloeke 237 pk bij 350 Nm en daarmee valt met de Macan als behuizing een topsnelheid van 223 km/h te bereiken. Accelereren naar 100 km/h is mogelijk in een vlotte 6,9 seconden en wie dat afwisselt met een kalme rijstijl moet in staat zijn een gemiddeld verbruik van 7,0 l/ 100 km te realiseren. Informatie over wanneer de marktlancering is en wat de bijbehorende prijzen zijn, volgen nog. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.